Vägrar gå med på längre arbetspass
Ambulanspersonalen i Skåne kan få arbeta dubbelt så långa pass vid en privatisering. Personal hotar därför med att vägra gå över till ett privat företag.
- Vi kommer inte att gå över till entreprenören, om de inte accepterar våra krav på att slippa dygnspass, säger Kenneth Pettersson, ambulanssjukvårdare i Ängelholm.
Den borgerliga majoriteten i landstinget vill lägga ut ambulanstrafiken på entreprenad. Syftet är att spara ungefär elva miljoner kronor per år. Besparingen består till största delen av minskade personalkostnader, eftersom en privat entreprenör kan ha ett hårdare schema än landstinget, och därför kan ha färre anställda.
Kenneth Pettersson, ambulanssjukvårdare i Ängelholm. Foto: Helsingborgs Dagblad |
Landstingets egna regler säger att de anställda inte får arbeta mer än 14 timmar i sträck, eftersom längre pass än det ses som skadligt.
– Vi har sett vad som händer i övriga landet. Entreprenörerna sparar pengar genom att låta personalen arbeta 24-timmarspass. Det handlar om patientens säkerhet. Vem vill åka med en chaufför vid ratten, som varit i gång så länge?, säger Kenneth Pettersson.
Kenneth Pettersson säger att han har stöd av 120 ambulanssjukvårdare och sjuksköterskor, som inte kommer att gå över till ett privat företag om inte landstingets regler för arbetstid får behållas.
– En ansvarig politiker har sagt att vi är ”lätta att byta ut”. Hur kan man säga det? Det handlar om ryggraden i skånsk akutsjukvård. De äldre, erfarna akutsjuksköterskorna började just för att de tyckte att det var bra arbetstider. Och de yngre sköterskorna är i fertil ålder. Hur klarar man barnomsorgen då man jobbar 24-timmarpass? Vi har haft jour tidigare, men den tog vi bort 2003. Så nu är vi på väg åt helt fel håll, säger Kenneth Pettersson.
Dick Karlsson, huvudskyddsombud för Kommunal i Ängelholm, säger att medlemmarna har rätt i sak, men att han inte kan uttala sig om de har valt en bra metod.
– Jag har inte talat med medlemmarna om detta ännu, så det kan jag inte ta ställning till. Det kan hända att de som stannar kvar istället blir omplacerade och sedan uppsagda på grund av arbetsbrist, säger han.
Rolf Ohrlander, chef för Ambulans-, katastrof- och beredskapsförvaltningen, förstår att situationen väcker starka reaktioner hos personalen.
– Inget beslut är taget i frågan. Så vi är inte där än. Men förändringar skapar alltid oro, säger han.
År 2010 planeras ett eller flera privata företag köra ambulanserna i hela Skåne.