Får arbetsgivaren styra semestern?
Vi är ett gäng lokalvårdare inom svenska kyrkan. Samtliga i vår städpatrull hade lagt in om semester från juni till och med augusti, men på ett extramöte fick vi ett papper där semestern delats upp på två perioder. Den första var veckorna 26-29 och den andra veckorna 30-33. Vi blev också tillsagda att ändra våra tidigare önskemål. Vi måste ta semester inom den ena eller den andra av de två perioder de lagt upp, för att de inte har några skolungdomar eller vikarier att ta in under andra dagar. Är det lagligt att göra så här? Vårt fackliga ombud påstår det, men vi har inget direkt förtroende för henne
Städpatrullen
svar: Enligt 12 § semesterlagen är arbetsgivaren skyldig att lägga ut semestern så att arbetstagaren får en sammanhängande ledighet om fyra veckor under perioden juni-augusti. Detta gäller ”om ej annat har avtalats”. Avtal om annat kan träffas dels på enskild nivå, det vill säga mellan arbetsgivaren och arbetstagaren och dels genom kollektivavtal. Under förutsättning att det inte finns ett kollektivavtal med andra regler om sommarsemester gäller följande: Eftersom er arbetsgivare föreslår att ni tar fyra veckors semester under någon av två perioder som båda ligger i tiden juni – augusti bryter denne inte mot semesterlagen.