Rättvisemärkt mer än fördubblat
Försäljningen av Rättvisemärkta varor ökade med hela 165 procent jämfört med 2006 och omsatte drygt 400 miljoner kronor på den svenska marknaden.
Kommuner, landsting och andra storkonsumenter har bidragit till framgången.
Ökningen beror främst på att det är lättare att få tag på rättvisemärkta varor som gjort att konsumenter enkelt kunnat köpa varor som de tidigare behövt fråga efter.
Dessutom har nya aktörer och produkter kommit ut på marknaden. Allt fler känner också till och vill köpa Rättvisemärkt, enligt en färsk undersökning som organisationen gjort.
En stor del av ökningen utgörs av kaffe och bananer men även rosor, juice, socker och vin har gjort succé. Totalt finns det nu ca 450 märkta varor i Sverige.
Stora konsumenter som kommuner och landsting, cafékedjor och hotell har tagit ställning för etisk konsumtion och bidragit till större volymer, men även försäljningen i dagligvaruhandeln ökar mycket.