Kan arbetsgivaren kräva tystnad?
Min tjej arbetar åt Nynäshamns kommun. Nyligen var hon på ett möte, där hon blev informerad om en hel del förändringar som ska ske. Personalen blev dessutom tillsagd att inte berätta för anhöriga att de inte hinner med jobbet för att de har för mycket att göra. Får en arbetsgivare säga så till sin personal, när den hela tiden lägger på nya arbetsbördor så att personalen helt enkelt inte hinner med de gamla? Har de rätt att lägga på personalen tystnadsplikt i det här fallet?
En som undrar!
SVAR: Din tjej är arbetstagare i en kommun. Eftersom hon är offentligt anställd gäller den grundlagsfästa yttrandefriheten i Regeringsformen i förhållandet mellan henne och hennes arbetsgivare kommunen.
Begränsningar i offentligt anställdas yttrandefrihet får endast ske i vissa speciella situationer som anges i lagen.
Dessutom gäller att begränsningar i yttrandefriheten bara kan göras genom lag. För anställda i stat och kommun finns regler om tystnadsplikt i sekretesslagen.
Något stöd för att ålägga arbetstagarna tystnadsplikt avseende uppgiften att de har mycket att göra och inte hinner med finns inte i sekretesslagen.