Karlstads kommuns hemtjänst är en stor verksamhet med över 500 anställda som blir sjuka ibland och då behövs vikarier som kan hoppa in.
I alla tider har chefer och assistenter lagt ner mycket tid på att sitta och ringa runt till vikarier för att hitta någon som kan jobba. Många är inte hemma när man ringer och andra har förhinder.

Nu inför man successivt ett helt nytt sätt att rekrytera som ger stora fördelar både för vikarierna och för de som rekryterar.
– Den största fördelen för oss är att vi slipper sitta och ringa runt till alla, säger Jill Mattsson som är enhetsassistent i hemtjänsten.
– Istället ringer de tillbaka som vill jobba. Vi behöver inte lägga så mycket tid på att jaga vikarier som ändå kanske inte kan.

Det nya arbetssättet  har många fördelar. Vikarierna behöver inte sitta vid telefonen och vänta utan kan ta emot meddelande om lediga turer även om de är på stan eller i skolan. Som vikarie behöver man inte känna att man missar något ledigt jobb om man inte är hemma.
– Det  här är jättebra, säger vikarien Sara Magnfält som nyligen  börjat jobba inom Karlstads kommun hemtjänst. Nu behöver man inte sitta och passa telefonen utan kan svara var man än befinner sig.
Men är det inte stressande att någon annan hinner före?
– Kanske det, men det här tycker jag ger mig större möjligheter till jobb.