Hur lång tid får ett ärende ta?
Jag fick sparken från mitt arbete i september 2006, men fast det är sex månader sedan har jag fortfarande inte fått något beslut från a-kassan. Vid samtal med kassan var det inte säkert att jag skulle vara berättigad till ersättning, eftersom jag enligt dem hade gått med på en för kort uppsägningstid. Finns det inte någon begränsning på hur lång tid ett ärende ska behandlas? Hur gör man för att överklaga ett beslut man inte är nöjd med? Nu känner jag att jag måste göra något. Jag har ju inte fått pengar sedan oktober 2006.
Elisabeth
SVAR: A-kassan brukar i normalfallet fatta beslut inom 14 dagar från det att alla handlingar har inkommit, men det kan ta längre tid om det krävs en större utredning. Du bör kontakta a-kassan för att höra skälet till varför du inte får något beslut. När du får ett beslut som du anser är felaktigt så kan du begära omprövning. Omprövningsbegäran måste ha kommit in till a-kassan inom två månader från det att du mottagit beslutet och du ska skriva vad du tycker är fel och hur du tycker det ska ändras och varför. Om du efter ett omprövningsbeslut fortfarande inte är nöjd kan du klaga vidare till länsrätten, kammarrätten och regeringsrätten. A-kassan lägger ner lika mycket arbete på att få ditt ärende rätt oavsett om du skriver själv eller anlitar en jurist.