– Det är besvärande att kollektivtrafiken inte ökar, både ur miljö – och klimatsynpunkt men även ur rättviseperspektiv, anser Ingela Nylund Watz, gruppledare (s) i Stockholms läns landsting.
Hon säger att vad man får in på trängselskatten går till biltrafiken medan de intäkterna borde komma kollektivtrafiken till del.
– Det handlar om att få ett kraftigt ökat resande och då är det fel politik att höja månadskortet, säger hon.

Socialdemokraterna vill i sin oppositionsbudget satsa 70 miljoner på ökat trafikutbud, det vill säga fler busslinjer och större turtäthet i tunnelbanan. Enhetstaxan ska även införas i färdtjänsten. Zonindelningen ska bort. Färdtjänstresenärerna ska ha en fristående kundombudsman för att bättre kunna tillvarata kundernas önskemål och klagomål.
Totalt innebär det att socialdemokraterna vill lägga 450 miljoner kronor mer till kollektivtrafiken än de styrande moderaterna.