Jag tycker det är beklämmande, pinsamt och patetiskt av företaget, som verkar vilja tvätta bort sin präkt-stämpel med dessa smått desperata metoder. (Läs artikel i Svd 23 augusti -07)

Vi som valt varumärket för praktiska, sköna och hyfstat snygga trosor är förmodligen inte tillräckligt unga och trendiga. Och inte bryr jag mig om att företaget vill bredda sig och söka nya målgrupper, även om det kan vara viss risk att företaget nu mister hela sin nuvarande.
Lite nya marknadsgrepp är väl tillåtet, men hur innovativt är det att vilja se unga människor strippa ner sig och lägga ut bilderna på nätet. Gubbsjukt tycker jag! Bilderna ska betygssättas och första pris är (förstås) ett modellkontrakt. Riskerna med bilder på nätet ska företaget förebygga med en liten varning.

Men förutom att det är töntigt med skönhetstävlingar och att strippande flickor kanske inte ger den försäljningsökning som företaget trodde så kanske man inte ska jaga upp sig?
För å andra sidan: Vad är det för fel att visa upp sig i underkläder? Det är väl inte värre än en bikini? Har vi inte sett så många sådana, i reklam, dokusåpor och på stranden att vi gäspande kan låta tönt-tävlingen passera? Är inte en kropp något naturligt och vad gör det om unga människor frivilligt bjuder på en bild? Kan en naken rumpa överraska någon?
Företaget i fråga har fått gratisreklam i så stora mängder att de indignerade utropen rentav blir en vinst?

Men jag tycker i alla fall att man ska protestera. Jag håller med organisationen Ecpats generalsekreterare Helena Karlén som i SvD tycker att det är oansvarigt av ett företag att uppmana  ”unga att fläka ut sig på det här viset”, eftersom bilderna kommer att missbrukas, exempelvis av pedofiler.
Hur ska man kontrollera åldern på de unga människor som lockas att klä av sig för att bli fotomodell?
Marknadschefens försvar, att unga är vana att ladda bilder av sig själv på nätet, klingar ihåligt och ansvarslöst.

I en annan artikel i samma SvD ”Unga kommer inte undan stereotyperna” beskrivs hur ofrånkomlig vår tids utseendefixering är, och hur det styr barn och unga. ”Globaliseringen och Internet har inneburit en ökning av antalet bilder som unga matas med och bildrapporeringen är ofta extremt stereotyp”.
Det finns sajter där unga lägger upp bilder på sig själva för att andra ska bedöma hur snygga de är. Tjejer och killar i dag är mindre fria att strunta i sitt utseende än tidigare. Medier är starkare än föräldrar på att forma ungas värderingar.
Ewa Zandler, legitimerad terapeut berättar om hur gymnasieungdomars förväntningar skjutit i höjden på ett orealistiskt sätt. Det leder till besvikelse när det vanliga livet med dess ofullkomligheter tränger sig på.

Det är här underklädesföretaget kommer in, med sitt feta lockbete och sin tramsiga trostävling.
Det är ett tecken i tiden, men ett mossigt och bakåtsträvande sådant.