”Nestlé ska inte göra vinst på fattiga”
Gör inte vinst på vatten! Det var budskapet från
några demonstranter som plötsligt dök upp på Världsvattenveckan i Stockholm.
Demonstranterna samlades precis när det multinationella företaget Nestlé hade ett seminarium. De ställde sig i foajén på Folkets Hus och skramlade med flaskor med mynt i och höll upp plakat som gick ut på att vatten är en rättighet, det är livsuppehållande och inte någon handelsvara.
Vad gör Nestlé här? undrade de.
Anil Naidoo från Blue Planet ledde protesten mot Nestlé.
Foto: Tobias Holmqvist
Nestlé är en av de stora sponsorerna under världsvattenveckan och har även en egen monter där.
Demonstranterna kom från internationella organisationer och fackföreningar och från svenska Attac. En och annan kommunalare syntes också.
|
Anil Naidoo från organisationen Blue Planet i Kanada och David Boys från ISKA, den fackliga internationalen för offentligt anställda förklarade:
– Nestlé är världens största försäljare av buteljerat vatten och bidrar till att göra vatten till en handelsvara, förstör miljön med sina plastflaskor och försöker förändra folks konsumtionsvanor.
– Vi tycker heller inte om att de säljer mjölkpulver som fattiga kvinnor blandar ut med förorenat vatten, tillade de.
I stället vill de verka för att offentliga vattenföretag fungerar bra så att alla människor får rent vatten direkt ur kranen, inte genom att köpa dyrt buteljerat vatten.
Detta vill de utveckla genom så kallat public-public partnerskap, genom att väl fungerade vattenföretag hjälper varandra.
Representanter från Nestlé bjöd in demonstranterna att delta i seminariet.
– Men tyvärr antogs inte erbjudandet, säger Marie-Louise Elmgren, informationschef på Nestlé.