Under fyra veckor i våras kunde man över hela landet höra Kommunals Proffs-kampanj i radiokanalerna Rix FM, Lugna Favoriter och NRJ. Två miljoner människor beräknas ha hört reklamen.
– Mätningen visar att 33 procent av alla mellan 15 och 65 år har hört någon av våra spottar. När det gäller området positiv attitydpåverkan har vi det tredje högsta resultatet man hos de här radiokanalerna någonsin uppmätt, säger Anki Sandberg, ansvarig för proffskampanjen hos Kommunal.
Totalt hördes Kommunals radioreklam 600 gånger i de tre kanalerna.
– Syftet var att förstärka Kommunals varumärke utåt inför de stundande avtalsförhandlingarna. Men de har också fått effekten att de styrkt medlemmarna.

Anki Sandberg
Anki Sandberg

Reklamspottarna handlade om hur det är att jobba som ambulanssjukvårdare, barnskötare, kokerska, fritidsledare och inom hemtjänsten.
– Spottarna visade på ett mycket konkret sätt att kommunalare är viktiga för samhället, tycker Anki Sandberg.
Hon har fått många mejl med positiva reaktioner från medlemmarna.
– Flera berättar att de känt sig stolta över sina yrken när de hört reklamen.

Kostnaden för radioreklamen hamnade på 800 000 kronor och spottarna gjordes med hjälp av reklambyrån Hemma.

Proffskampanjen i radio

- 800 000 har uppfattat budskapet tydligt
- 1 100 000 har uppfattat avsändaren tydligt
- 900 000 har en positiv attitydpåverkan
- 1 500 000 har blivit positivt påverkade i sin uppfattning om Kommunals medlemmar

Källa: Analyshuset