(Bilisterna i Stockholm värsta fartsyndarna DN.se den 9/5 2007)
Jo, kanske nyheter för omvärlden utanför storstaden, men vi som befinner oss inne i eländet kan bara nicka och sucka.

Bilisterna tycks tro att varje 50-meterssträcka fram till nästa rödljus är ett chickenrace som ska vinnas till varje pris. Och att trafikregler är något som andra ska följa. Och värst av allt. Rödljuskörningar, långt efter att det slagit om, blir allt vanligare. Jovisst, cyklisterna syndar, livsfarligt. Men att bilar och till och med bussar i kommunal tjänst och Taxi Stockholm har blivit färgblinda är skrämmande.
Visst, ett antal män är rödgrönfärgblinda. Det är ett genetiskt fel som inte kvinnor drabbas av. Men – har de fått körkort ska de kunna skilja på rött och grönt.

Min väg till jobbet (som cyklist) kantas av incidenter:  Det är helt okej fram till Fridhemsplan, ganska många cykelbanor, hyfsat hänsynsfulla trafikanter. Men, när S:t Eriksgatan dyker upp går något snett. Nu släpper alla spärrar, bilar glider in i bussfiler, rödljus förvandlas till grönljus och de mest livsfarliga vänster – respektive högersvängar äger rum.

I går morse såg jag två bilar köra rakt ut efter rött, utan att polisbilen som stod i andra änden reagerade.
Framme vid Odenplan körde buss 53 iväg, mot rött, flera sekunder efter att ljuset slagit om. Vid en korsning som många skolbarn passerar. Till detta fotgängare som fridfullt strosar iväg, utan att se sig om, uppenbarligen svävande i tron att de befinner sig i glesbygd, eller att de ständigt har änglavakt.

Enligt Vägverkets statistik är det 16,5 procent av bilisterna som körde för fort i Stockholm, jämfört med region Mälardalens måttliga 7,8 procent. Att det även påverkar klimatet genom att utsläppen ökar gör det än mer angeläget att ta frågan på allvar.
Förklaringen sägs vara vårt uppskruvade tempo. Det ligger säkert en del i det.

En sak är klar: Om polisen gjorde sitt jobb i korsningen S:t Eriksgatan/Fleminggatan och vid Odenplans korsningar skulle statens inkomster få en påspädning – men viktigare än så: Trafikmoralen kanske höjas ett snäpp uppåt.

Stockholmstrafiken i dag är ett äventyr, som man helst vill slippa.