A-kassan dröjer med beslutet
Jag fick sparken från mitt arbete i september 2006 och har ännu inte fått något beslut från a-kassan, fast det är sex månader sedan. Vid samtal med kassan var det inte säkert jag skulle vara berättigad till ersättning för att jag, som de sa, hade gått med på för kort uppsägningstid. Finns det ingen begränsning för hur lång tid ett ärende ska behandlas? Jag vill ju ha ett beslut oavsett hur det blir och hur gör man för att överklaga ett beslut man inte är nöjd med?
Elisabeth
SVAR: A-kassan ska fatta beslut så snart som möjligt sedan alla handlingar inkommit, som ska ligga till grund för beslutet. Du bör genast ta kontakt med a-kassan igen, för att kräva ett beslut. Är du inte nöjd med beslutet kan du begära att få det omprövat. Du ska då skriva vad du tycker är fel och varför, samt hur du tycker det ska ändras. Om du därefter fortfarande inte är nöjd kan du överklaga först till länsrätten, sedan begära prövningstillstånd och klaga vidare till kammarrätten och sist till Regeringsrätten. I beslutsbreven du får finns också skrivet hur en överklagan ska gå till.