— Personalen har berättat att på kort tid slutade 19 anställda, säger Kommunals regionala skyddsombud, Carina Lenngren. Andra har varit sjukskrivna. Detta på grund av arbetsförhållandena på Flygarhöjdens gruppboende för yngre och äldre dementa i Stockholm.

En av dem som inte stod ut längre är Pantea Parsi.

Det började redan hösten 2004. Attendo Care hade köpt upp det privata Capio äldreomsorg. Några anställda skrev till sin regionchef om att de var missnöjda med den nya enhetschefen. I maj 2005 skrev de ett nytt brev till regionledningen om att inget hänt. Ingen svarade.

Pantea Parsi redogör för en rad situationer som fick henne att sluta:

Stor personalomsättning. Timanställda kom och gick och fick inte tillräcklig introduktion. De anställda fick inte kvalificerad övertid. De fick ingen ersättare förrän fjärde sjukdagen. Det drogs ner på personal och på sysselsättningsgrader.

— Vi fick order om att gå och handla själva och hitta de billigaste varorna på ICA, berättar Pantea Parsi.

Eftersom det kan bli oroligt och våldsamt på avdelningarna ville personalen ägna sig åt vården, inte att handla.

En provanställd fick sluta när hon vägrade handla på sin fritid.

— Chefen lyssnade inte på oss. På arbetsplatsträffarna pratade hon närapå enbart om budgeten, spara, spara… Scheman gjordes om utan fackets godkännande. Vi vågade först inte vända oss till facket.

Några anställda tog dock så småningom kontakt med Kommunal, vilket resulterat i 32
arbetsskadeanmälningar, som alla handlar om den psykosociala arbetsmiljön och om att chefen är ett av problemen. Carina Lenngren, det regionala skyddsombudet, lade fram anmälningarna på chefens bord. Trots påstötningar hände inte något. Då vände sig Carina Lenngren till Arbetsmiljöverket.

Arbetsmiljöverket har beordrat Attendo att vidta en rad åtgärder för att förbättra arbetssituationen för de anställda, och skriver bland annat att klimatet på arbetsplatsen inte upplevs som öppet och inte bjuder in till delaktighet. De flesta av de anställda är missnöjda med ledarskapet.

När Kommunalarbetaren tar kontakt med några anställda bekräftas den bild Pantea Parsi har gett, men de vågar inte ställa upp i tidningen av rädsla för att få sparken.

56 fackliga tvister på ett år

Under vissa perioder har fackets Yvonne Chevallerau fått ägna 75 procent av sin arbetstid åt att lösa tvister med företaget.

Kommunals ombudsman Yvonne Chevallerau har haft 56 tvisteförhandlingar med Attendo Care sedan augusti förra året. 11 av dem har gällt gruppboendet Flygarhöjden i Stockholm.

— Tvisterna har gällt brott mot kollektivavtal, mot lagen om anställningstrygghet och arbetsmiljölagen.

Allt från felaktiga löner till avbruten provanställning och förändrade scheman.

Yvonne Chevallerau är djupt oroad över att så många medlemmar inte vågar höra av sig till facket eller vill vara anonyma av rädsla för att förlora jobben.

— Det är varken illojalt eller fråga om att avslöja några affärshemligheter om man berättar om sin arbetsmiljö, säger hon.

Hon vädjar:

— Ring innan det är för sent. Gå inte med på att skriva under avtal, där du får lägre sysselsättningsgrad. Man har rätt att påtala felaktigheter när det gäller arbetsmiljön, begära en redovisning om man har fått en felaktig lön och varför, poängterar hon.

”Chefen har vårt fulla förtroende”

Vi har fullt förtroende för chefen på Flygarhöjden, som sökt och fått en annan anställning inom företaget, säger Attendos personalchef Torbjörn Carlberg.

Han säger att Kommunal sedan hösten 2004 haft möten med chefen på Flygarhöjden och samverkansmöten med regionchefen för att gå igenom ekonomi, personal och arbetsmiljöfrågor. Att Attendo sedan tidigare skulle ha haft någon kännedom om problemen tillbakavisar han å det bestämdaste.

En handlingsplan har upprättats. Den innebär bland annat: Handledning av företagshälsovården för personal och verksamhetschef. Nya rutiner för introduktion av nyanställda. Ytterligare medarbetare har anställts för
att täcka upp korttidsfrånvaro. Sjuksköterskans ansvar har förtydligats.

En årligt genomförd medarbetarundersökning visar att 76 procent av medarbetarna är nöjda eller mycket nöjda med sin arbetssituation.

— Vi uppmuntrar till öppenhet och delaktighet och välkomnar konstruktiv kritik och förslag till lösningar, säger Torbjörn Carlberg