Sluta med hyckleriet, Anitra!
Detta är en tråkig ledare. Den handlar om alkohol. Om att det inte går att både äta kakan och ha den kvar.
Anitra Steen, Systembolagets vd, kommer att fnysa åt budskapet. Hon vill nämligen både öka Systembolagets försäljning och samtidigt förespråka en måttfull konsumtion av systemets varor. Ökningen av försäljningen skapas med gängse marknadsekonomiska medel: Bättre tillgång till varorna (öppettider, självbetjäning med mera) samt sänkta priser.
Måttfullheten uppnås via broschyrer och annonser. Receptet är några miljoner kronor till information, så trevlig att den inte stör den ”vanlige konsument” som vill fortsätta sitt umgänge med spriten utan moralpredikningar. Det är förstås droppar i havet.
Alkoholforskarnas allt svagare rop om att det endast är (impopulära) begränsningar av tillgänglighet och höga priser som bromsar supandet och att (populära) informationsinsatser inte hjälper kan viftas bort. Mantrat lyder: Systemet skyddar mot utländsk svartsprit. Konstigt nog använder vi inte samma argument för tobak eller knark.
Systemet har gått bra, vinsterna ökar. Vi blir allt bättre på att dricka, — och ska därför uppmuntras fortsätta, genom billigare sprit. Det hela ska dock ske på ett sådant sätt att folkhälsan inte skadas — vilket ska uppnås genom att det är varor med lägre alkoholhalt (vin-öl) som prissänks. Det är ungefär samma logik som att ha lägre priser på lightcigaretter — alla vet att storrökaren kompenserar med några cig till.
Anitra vill både ha kakan och äta den. Vi ska köpa mer av bolagets produkter, men helst inte använda dem.
Men är det då något att tjafsa om? Kan inte folk få ta sin fylla i fred? Är det inte rentav bra för jämställdheten att tjejer nu också har rätt att ragla hem efter krogen?
Anitra Steen rycker säkert inte på axlarna åt Socialstyrelsens rapport om att ett tredubblat antal unga kvinnor vårdas för alkoholförgiftning. Hon vet säkert att alkoholmissbruk ofta grundläggs under ungdomsåren och att detta är förnekelsens stora sjukdom, svår att diagnostisera, svår att erkänna. Hon tycker säkert inte om rubriken ”barn styrde åt rattfull mor”, men anser troligen inte att hon har ansvar för vad hennes produkter ställer till med hemma hos alltför många barnfamiljer — där kvinnliga politiker, liksom manliga, inte har andra spärrar eller bättre omdöme. Anitra Steen borde få ägna sig åt det hon är bra på — företagsledning, marknadsföring och försäljning. Överlämna informationskampanjerna åt folkhälsoinstitutet och sluta med hyckleriet.