Det är fredagskväll i Karlskrona. Många rör sig ute på stan, på väg till fester och restauranger. Bakom ratten på ettans buss sitter Hasse Månsson.

— Kan du ta ner fötterna på golvet! ropar han i mikrofonen till en passagerare längre bak.

Hasse vet att det som oftast utlöser ett bråk eller en hotfull situation är när passagerarna inte har pengar.

— Då får man höra både ett och annat…

Mellan halv tio på kvällen och fem på morgonen arbetar fem väktare på bussarna. Några av dem åker med på de mest utsatta linjerna, ett par sitter i en bil och kan tillkallas direkt via kommunikationsradion om något bråk skulle uppkomma. Vakterna följer också med in i garaget när arbetspasset är slut.

— Visst är det ett stöd att ha vakter, säger Hasse Månsson.

En som delar den uppfattningen är Kommunals sektionsordförande Ingrid Jonasson. En tisdagkväll i januari var hon på väg till toaletten vid ändhållplatsen vid Kungsmarken.

— Då kommer en kille och trycker till mig bakifrån. Han slår mig i huvudet. De tar kassan på 200 kronor och min privata plånbok på 600 kronor.

Ingrid blev sjukskriven i sju veckor.

— Jag kommer aldrig att bli helt återställd. Jag trodde sånt inte hände i Sverige.

Hon beskriver hur överfallet påverkade henne:

— Nu vågar jag inte gå ut när det är mörkt. Man blir aldrig sig själv riktigt mer.

Hon har jobbat som bussförare i 26 år och har sett hur klimatet i samhället har förändrats:

— Då i början var det inget våld. Det är nu de senaste fem åren som våldet har ökat otroligt i samhället. Det hänger ihop med de ökade klyftorna. Förut hade man respekt för en bussförare.

— Förr fick man alltid hjälp av passagerare, säger Ingrids kollega Bosse Gånedahl.

— Det får man inte nu, fyller Ingrid i.

Hon menar att våldet både är ett samhällsproblem och ett arbetsmiljöproblem, och att politikerna måste ta tag i samhällsproblemet.

När det gäller arbetsmiljön har överfallet på Ingrid fått konsekvenser på Karlskronagaraget.

Förutom vakterna, har man satt in belysning vid toaletterna vid ändhållplatserna. Man arbetar också för att få ett trådlöst larm som man kan ha med sig utanför bussen.

Trots det var det tufft när Ingrid skulle börja köra sjuans buss igen.

— Jag fick panik när jag skulle börja köra den linjen igen, berättar hon.

Efter överfallet erbjöds Ingrid samtal hos en psykolog, något som inte hjälpte särskilt, säger hon.

— Jag fick mer hjälp av att prata med kolleger än av att gå i samtal. Alla ställde upp för en, såväl arbetsledning som kompisar.

Hon beskriver också rädslan som infann sig på garaget efter överfallet. Det finns folk som inte vill köra nattbuss längre.

Både Bosse och Ingrid är ense om vad som skulle få ner våldet: Att ta bort pengarna från bussarna.

— Det är den viktigaste frågan, säger Ingrid.

Och därute i fredagsnatten fortsätter Hasse att ratta ettans buss. Han har sin egen idé om hur våldet skulle försvinna:

— Gör bussarna gratis och lägg det på kommunalskatten i stället, säger han. 

Karlskronas recept

Det här görs för att stoppa våldet
i Karlskrona:

1 Vakter på helgerna

2 Bättre belysning vid ändhållplatserna

3 Enklare larmsystem