Massmedias ständigt nya bottenrekord
På 1800-talet var det kvalitet som gällde,
och om blott kvaliteten fanns publicerade förlagen vad som helst
och tacksamt, även de oläsligaste handskrifter.
Det var den tid då förlagen tog hand om sina författare
och gjorde allt de kunde för att jämna vägen för dem.
Sedan kom de båda världskrigens tidevarv
med alltfler författare som missbrukade ihjäl sig,
förföll till obegriplig modernism eller schizofreni,
medan biograferna alltmer tog över
från både teatrarna och de seriösa förlagen.
Men filmerna försökte dock slå vakt om kvaliteten
ända fram till 1963, när censuren försvann.
Några har beklagat det, andra inte.
Faktum är, att då blev det fritt fram för vad nonsens som helst,
med drogkulterna försvann all självkritik,
och rockmusiken överröstade med sitt skval
allt vackrare tal och melodier, så att dessa försvann
och skvalet blev lag och det enda som gällde kommersiellt
i varje form av media, så att dagsländekulturkonsumtionen
blev hela världens allenarådande hjärntvätt.
De sista seriösa författarna hade för länge sedan utrotats
i tyska koncentrationsläger eller begravts levande av världskrigen
medan modernismens svaga nonsens bara väckte allergi
och motvilja med sin patetiska ynklighet.
Idag skrotas författare på löpande band
då de redan ihjälrefuserade är i majoritet
och aldrig släpps fram ens som döda.
En diktare idag får helt enkelt nöja sig med
om han kan hitta en enda läsare som orkar läsa honom gratis.
Dagsländekulturkonsumtionens syndaflod
har med sitt skval och sitt oväsensnonsens gjort sitt yttersta
för att utrota allt det som gjorde kulturen värd att leva för.