Bussen har fått bra betyg av både förare och passagerare, den är tyst, drivs med vätgas från vatten — och släpper bara ut ånga. Stockholm är en av nio europeiska städer som deltar i CUTE-försöket som stöds av EU. Sju av städerna har förklarat att de vill fortsätta — men Stockholm har inte sagt ja.

Tillverkarna Daimler Chrysler vill ha cirka 12 miljoner för ytterligare ett provår, men det tycker stadens miljöförvaltning och SL är för dyrt.

– Erfarenheterna av försöket hittills är goda, säger Eva Sunnerstedt på Stockholms miljöförvaltning.

Bussarna är driftssäkra och de problem som funnits har mer handlat om brist på reservdelar till kringutrusningen. Bränslecellen som man trodde bara skulle hålla i 1,5 — 2 år håller troligen längre. Det är ännu oklart om EU ställer upp med pengar till en fortsättning av försöket.

– Vätgas och bränsleceller är ett alternativ som kommer, fortsätter hon. Och vårt arbete med att skaffa fram tillstånd från olika myndigheter och bereda vägen för det här gör det lättare för fortsatta försök.