Kollapsade efter golvvård
Carina Varjonen impregnerade klinkerplattor i en skola i Jönköping och fick åka direkt till sjukhus. Diagnos: kemisk lunginflammation.
Det var söndagseftermiddag och Carina Varjonen och Kristina Arbfors som är erfarna städare skulle behandla klinkergolvet vid Öxnehagasskolans entré så att det fick en tät yta. De skurade golvet med en maskin och sköljde fem gånger.
När golvet var torrt lade de på ett flytande medel, Perform 1740, med en mopp. Medlet ska ”impregnera” golvet, så att inte fukt och smuts lagras i fogar.
När medlet torkat in polerade de golvet med en polermaskin.
– Sen började vi plocka ihop utrustningen, och Kristina sa att halsen kändes irriterad och att hon var tung i huvudet, berättar Carina.
Själv samlade hon upp sladden som legat på golvet, och handen blev mjölig av medlet som följde med upp.
– Så gjorde jag något dumt, jag luktade på det och kände direkt att det retade i halsen.
Carina blev ordentligt påverkad; ansiktet blossade, ögonen blev röda, halsen sved och hon började tappa orken. Kristina försökte övertala henne att de skulle åka till sjukhuset, men Carina trodde att det skulle gå över med lite frisk luft.
– Men på väg hem kände jag att det inte gick, jag fick ont i bröstet och kippade efter andan. Jag åkte till sjukhuset och minns nästan inget förrän jag vaknade upp på en brits på akutmottagningen.
Nu är Carina i jobb igen, efter behandling med syrgas och cortison och lungröntgen fyra gånger. Läkarna förklarade att hon hade fått en kemisk lunginflammation, och än vet hon inte om hon får några bestående men av händelsen.
Också Kristina Arbfors fick besvär och fick stanna på sjukhuset ett dygn.
Ingrid Sjödin är städchef i Jönköping, där man ställt in liknande golvvård i väntan på den utredning Arbetsmiljöinspektionen nu gör.
– Medlet har använts i bortåt tio år, och återförsäljaren hade gett instruktioner. Men märkningen på flaskan var inte komplett. Medlet skulle ha polerats in medan det var vått, och man skulle ha använt en lågvarvmaskin när man polerade.
Ingrid Sjödin förklarar att de nu planerar att göra egna instruktioner utifrån de varuinformationsblad som finns och som inte är särskilt tydliga.
– När så erfarna städare tolkar informationen fel är det allvarligt.
Kristina Arbfors är besviken över det dåliga stöd som hon och Carina Varjonen fått efter olyckan.
– Det känns som om alla vill ge oss skulden, tillverkare och försäljare och arbetsgivare. Men jag har frågat kolleger hur de skulle ha tolkat de instruktioner som finns, på flaskan och i varuinformationsbladet. Alla säger att de skulle ha gjort precis som vi.
Kristina Arbfors saknar också en krisberedskap för sådana här händelser.
– Det var en otäck upplevelse och det kunde ha slutat ännu värre. Egentligen tänkte Carina vara ensam, men vi bestämde att vi skulle hjälpas åt.
– Nu har vi kontaktat företagshälsovården, och ska gå dit. De har inte alls varit inkopplade.