Årets blöta sommar har tydligt visat hur viktigt det är med skriftliga anställningsbevis. Många ungdomar har råkat ut för arbetsgivare som i regnet och kylan inte längre vill ha deras tjänster, åtminstone inte så många timmar per vecka som sagts från början.

Detta gäller inte bara små kiosker utan kollektivavtal som säljer glass och godis vid badstranden. Även vid kommunala arbetsplatser har det funnits tvister om vad som egentligen lovats om sommarjobb. Utan anställningsbevis där det klart framgår hur mycket som ska jobbas kan det vara svårt för ungdomarna att få rätt.

— Men jag vill ge stort beröm till Kommunals avdelningar och sektioner. När jag har ringt dem och informerat om sommarjobbarnas problem har de ofta snabbt ryckt ut för att lösa dessa. Jag är stolt över att tillhöra ett sådant förbund, säger Lowisa Anderzon.

Hon är en av de ungdomar som har suttit i telefonjouren i sommar, normalt arbetar hon som behandlingsassistent i Stockholm.

— Det ringde i ett. Så fort vi la på luren kom det nya samtal, berättar Lowisa.

Telefonjouren var öppen för tionde sommaren i rad, från början av maj till mitten av augusti. I början kom frågor om anställningsbevis. I mitten av sommaren handlade mycket om utlovade jobb som inte fanns, arbetstider och lön. I slutet dominerade frågor om arbetsgivareintyg, sjuklön och semesterersättning.

— Det har även ringt föräldrar och klagat över att deras barn har fått så låg lön när kommuner ordnat ungdomspraktik, säger Lowisa Anderzon.