Branschråd kräver ändrad lag
Bussbolag ska inte få gallra bort fackligt aktiva. Därför måste upphandlingsvillkoren ändras.
Det säger Roger Vikberg, förare för Swebus i Gävle och talesman i Kommunals branschråd för trafikpersonal.
Roger är med i branschrådets arbetsgrupp för upphandlingsfrågor.
Han håller med om att det är särskilt
utsatt att vara fackligt aktiv inom bussbranschen. Roger tycker att Kommunal är bra på att stötta dem som behöver stöd.
Men det hindrar inte att fackligt aktiva gallras bort när deras jobb auktioneras ut och nya företag vinner upphandlingarna.
Därför kräver arbetsgruppen att upphandlingsvillkoren ändras så att det nya företaget är skyldigt att ta över all personal som så önskar från det företag som förlorar trafik.
Det kravet finns nu bara med vid upphandling av kollektivtrafik i Stockholm. Swebus överklagade samma krav i Göteborg och fick det upphävt av kammarrätten där.
Därför kan det krävas en lagändring för att ge anställningstrygghet åt förare och verkstadspersonal vars jobb ständigt upphandlas med några års mellanrum.
Det hjälper i alla fall en del fackligt aktiva från att bli svartlistade, säger Roger Vikberg. Och inte bara dem tillägger han. Rogers erfarenhet är att företagen även vill slippa sjuka, äldre, småbarnsföräldrar och unga kvinnor som kan tänka sig att bli gravida.
Det blir inte så många kvar i en bransch som ofta ropar efter folk.