Två japanska turister trycker näsan mot skyltfönstret till Monica Zetterströms butik med broderier och garner. De beundrar en praktfull landskapskudde från Skåne och kommer in och frågar efter priset. Men den går inte att köpa färdig, man måste köpa material och själv brodera.

Material till en brickduk kostar 49 kronor. En matta kan gå på flera tusen. Men oftast rör det sig om några hundralappar.

Inte mycket om man jämför med en del andra hobbyer, tycker Monica.

En stor del av broderierna i butiken är hennes egen design. Monica Zetterström gick ut Konstfacks textillinje 1963. Efter några år fick hon arbete på Bonniers handarbetscentral och levererade broderier till veckotidningar som Husmodern, Året Runt, Damernas Värld och Min Värld. Hon gör fortfarande broderier till olika tidningar.

Monica säljer också broderier av andra formgivare, och hon samarbetar med olika museer, därav de vackra landskapskuddarna.

— Inför Carl Larsson-utställningen fick jag sitta på Nordiska museet och sprätta isär Karin Larssons kudde och göra en som var så lik som möjligt, berättar hon.

Monica Zetterström visar en av sina egna dukar som har ett komplicerat och omväxlande rosa blommönster. Den är hon rädd om, till kaffekalas lägger hon helst fram något enklare. Men generellt är inte broderade dukar så ömtåliga som man kan tro, säger hon. De flesta tål att tvättas i 60 grader. De ska dock bara ha en lätt centrifugering. Och linne ska dropptorka.

Blommönstren ”prickas” på tyget med en speciell maskin på en schablon gjord efter Monicas skisser från trädgården eller naturen
Man kan också rita upp ett mönster direkt på tyget och sedan brodera, tipsar hon.
Exempelvis kan man använda en gammal handduk som sedan sys ihop den med en annan handduk till en kudde.

Hemma i sin kökssoffa har Monica bland annat en blårutig bomullskudde i plattsöm och stjälkstygn. Mönstret är hämtat från gamla portugisiska kakelplattor.

— Jag tyckte det var kul att leka med det på ett rutigt tyg.

Plattsöm kallas de stygn man fyller med, förklarar hon. Ju skickligare man är, desto längre stygn klarar man. Sen fyller man i konturerna med stjälkstygn.

Monica gör också moderna mönster men de är svårsålda, annars skulle hon göra fler, säger hon. Hon har anpassat sig till vad kunderna vill ha.

— Men jag gör inget jag tycker är fult.

Numera gör Monica sina korstygnsmönster vid datorn. Tekniken underlättar men det är ändå en skapandeprocess som kan ta från ett par dagar till flera veckor. Till några mönster har hon hämtat inspiration från klassiska Berlinermönster. Hon visar ett äkta, handmålat Berlinermönster från 1850-talet.

— Berlinermönstren målades i stora ateljeer, där flickorna satt i långa rader vid var sitt skrivbord, var och en med sin färg, berättar Monica Zetterström.

Mönstren användes till stolsitsar, mattor, väskor och kuddar. Valet av väv och garn avgjorde hur stort arbetet blev.

Själv broderar Monica inte så mycket numera. Men nu har hon börjat på en liten jugendlöpare.

— Man glömmer hur roligt det är, säger hon.

Monica Zetterström har märkt att intresset för broderi växer. Unga flickor vill brodera monogram på lakan och handdukar, skolbarn vill göra blomtavlor. En sjöman med tre döttrar broderade en matta till var och en av dem. Nattarbetare med stunder över och skådespelare hör också till dem som broderar flitigt.

Men det är svårt att få tag på mönster och garner. De flesta gamla sybehörsaffärer har lagt ner.

Utställningar med textilt hantverk drar alltid mycket folk. Ändå tar museerna bort sina textilutställningar, berättar Monica Zetterström. Kulturen i Lund har monterat ner sitt textilrum och Nordiska Museet visar för närvarande bara folkdräkter.

— Textil är oerhört styvmoderligt behandlat.
När turister kommer in i butiken frågar: ”var kan vi se svensk textil” tycker inte Monica att hon inte har så mycket att hänvisa till.

Intendent Berit Eldvik på Nordiska Museet håller med om att textilt hantverk är eftersatt. Själv arbetar hon hårt på att ändra detta faktum. Hösten 2003 kommer man att öppna en ny permanent utställning som bland annat ska visa broderier från olika epoker, landsändar och samhällsklasser. 

Brodera penséer! Mönster i Kommunalarbetaren nr 8/2002.