Reklamen är livsfarlig
THORD PETTERSSON: Som konsument känner jag mig alltid lurad. Jag försöker vara en medveten konsument som gör medvetna val. Val utifrån ideologi, politik, miljö och annat viktigt. Men det är inte lätt att göra trygga val endast baserat på information från reklam.
Jag vill inte bli lurad därför tvingas jag bita ihop, spänna musklerna och bli en ännu mer medveten konsument, fast besluten att bojkotta alla varor och produkter som får mig att känna mig lurad.
Svenska samhället har fått två nya honnörsord — valfrihet och konsumentmakt. Nya demokratiska medel säger vissa! Fördummande tidsslöseri säger jag! Vi är inte längre medborgare — vi har blivit konsumenter! Utformningen av framtidens samhälle ska ske vid butikshyllorna. Vi ska göra aktiva val bland produkter och tjänster och därigenom förändra samhället.
Informationen vi behöver för att konsumera får vi i oss sittande i soffan framför TV:n med munnen öppen. Visst är det bra att vi får reda på att det finns kaffefilter utan klor och kravodlade knäckebröd. Men konsumentval kan bara åstadkomma marginella förändringar i samhället. En normal dag får vi mycket mer information om vilka bindor vi ska välja än vi får information om varför det finns hemlösa i Sverige. Diskussioner om oväsentliga saker tar upp tid och plats i människors medvetande. När människor upptäcker att deras insats som medvetna konsumenter har resulterat i mycket lite kommer de att tröttna på att försöka förändra samhället. Och den demokratiska debatten i samhället blir lidande.
I framtiden spås det att vi kommer att bli utsatta för ett ännu hårdare tryck — vi måste bli ännu mer medvetna konsumenter. Jag lever i framtidens samhälle och det håller på att gå över styr! Jag har under en längre tid försökt vara en mycket medveten konsument. Vilket har resulterat i att jag känner mig stressad, frustrerad och lurad. När min rakapparat gick sönder fick jag i flera månader raka mig med engångshyvlar eftersom jag inte vill använda mig av Gillettes produkter — något konsumtionsalternativ finns ju inte! Gillette verkar vara ensamma på marknaden för rakprylar! Inte heller GB Glace vill jag stödja — så det blev inte så mycket glass i somras. GB har ju nästan monopol på styckglass! Jag är dessutom emot att Systembolaget har öppet på lördagar — men jag vet inte riktigt vad jag kan göra åt saken. Att köpa hembränt är ju liksom inget alternativ. TV4 lurar alla sina tittare genom att bryta program och filmer för att sända reklam, trots att avtalet med staten säger att de inte får göra så.
Jag tror inte att mina medvetna val har lyckats förändra något, det ska i sånt fall vara att jag nu för tiden sitter orakad, nykter och sugen på glass, framför en avstängd TV.
Thord Pettersson är 27 år och utredare på LO. Han är född och uppvuxen på Gotland och gick Bygglinjen på gymnasiet.
Kommunalarbetaren nummer 18-2001