- Prata i jag-form.
- Var modig. Var tydlig i ditt budskap och stå för det du tycker.
- Prata med, inte om, dina arbetskamrater
- Prata om pratet. Varför det blev det missförstånd. Varför det blev det en bra arbetsplatsträff. Deltar alla i pratet lyssnar alla på dem.
- Acceptera olikheter. Du kan inte ändra på någon annan än dig själv.
- Klargör krav och förväntningar på varandra.
- Tänk i första hand på möjligheter och inte på hindren.
- Titta dig i spegeln och fråga dig ”Skulle du vilja vara arbetskamrat med personen i spegeln?
- Det är du med din inställning och attityd som avgör arbetsklimatet
- Lägg kraft på tankarna om en positiv framtid, ej på ”det var bättre förr”
- Rusta dig för att fungera i den verklighet som råder nu.
- Rusta dig för att möta förändringar, de tillhör vardagen!
- Våga anta utmaningar!