Rimlig arbetsbelastning allas ansvar
Vid en EU-konferens i maj ledd av Mats Bjurvald från svenska Arbetarskyddsstyrelsen diskuterades vad som är en rimlig arbetsbörda.
När det gäller kassaarbete har Arbetarskyddsstyrelsen nyligen beslutat att arbetsgivaren måste variera arbetsuppgifterna så att den anställda sitter i kassan högst två tredjedelar av dagen. Kassaarbetet får inte heller vara längre än två timmar i sträck.
Beslutet anses som ett genombrott när det gäller att sätta gränser för monotont arbete.
Kvinnliga vårdarbetare är en annan grupp i riskzonen för alltför hög belastning.
— Tunga lyft minskar totalt, men ökar för kvinnor inom den svenska vården, sade Karin Hedén från Arbetarskyddsstyrelsen.
Australien fick 1990 en lag som ger arbetsgivaren ansvaret för att förebygga muskel- och ledskador. Arbetstagarna förväntas delta i arbetet med att minska riskerna och många lösningar kommer också från dem.
Sedan lagen kom till har skadorna minskat kraftigt i Australien.
I Storbritannien finns forskning på skador hos tandläkare, däremot ingen om städare trots att risken är mycket större för dem.
Det behövs bra argument för att få arbetsgivare att förebygga muskel- och ledskador. Ulf Steinberg från tyska inrikesministeriet berättade om en undersökning som visar att om en skicklig arbetare är borta en enda dag så kostar det företaget 1000 tyska mark i sämre kvalitet och minskad trovärdighet.
Någon EU-norm för vad som är en rimlig arbetsbörda är inte aktuell. Den väg som förordas är frivillighet balanserad av lagar. I stället för att skapa nya regler bör man se till att de som finns efterlevs.
Konferensdeltagarna ansåg också att det är viktigt att öka medvetenheten om muskel- och ledskador i hela samhället. Det behövs ett systematiskt arbetsmiljöarbete som involverar såväl arbetsgivare, fackföreningar, myndigheter och de anställda.