Annie är skolmåltidsbiträde i Lillåns skola i Örebro. Tillsammans med klassläraren Frida Ström och en hushållslärare har hon gått på kurs i Grythyttan i ”Sapere-metoden”, ett sätt att lära barn att njuta av mat.

Sedan dess har Annie börjat krydda maten lite annorlunda. Hon har gjort nya, goda såser. Hon har garnerat maten med citron- och tomatskivor och har börjat köpa hem färska kryddor till vissa maträtter.

— Jag tänker annorlunda nu. Jag har fått en kick, säger Annie.
Annies ansträngningar kommer alla barn i skolan till del.

Frida Ström samarbetar med Annie i ett matråd men själva Sapere-metoden lär hon bara ut till sin femma, en av fem klasser i Sverige som får lära sig smaka, lukta och känna på maten på lektionstid.

Avsikten är att barnen ska våga smaka på allt och komma över sina fördomar mot skolmaten. Sapere handlar bara om sinnesträning. Kostcirkeln kommer in på annat håll i undervisningen.

Mattias Frändå är en av Frida Ströms Sapere-elever. Han tycker att han har fått en annan inställning till skolmaten i och med smakträningen.

— Jag vågar smaka på mer mat nu. Förut var jag rädd att inte tycka om, nu äter jag nästan allt, säger han.

Läraren Frida Ström tycker att femteklassarna är i en lagom ålder för att kunna hitta de rätta orden när de ska jämföra och analysera olika smaker. Som att kunna säga att charonnefrukt. smakar mandel.

— Men om du testar på ett litet barn då ser du genast på barnets min om det är gott eller ej, säger Annie Pettersson.

Båda tycker det är synd att inte alla barn får del av detta. Men tankarna sprids via barnen och genom att Frida berättar för de andra lärarna. En dag kom Frida på några flickor som hade gissningstävlan om kryddor alldeles på egen hand.

Sapere handlar inte enbart om smaken utan också om att äta maten i en lugn och trevlig miljö.

Nu ska matsalen ska målas om och barnen ska få utarbeta egna ordningsregler för hur man uppträder här. Problemet med jackor och mössor i matsalen är på väg att lösas genom att eleverna själva ordnar en bevakad garderob.

— Vi måste också få ner matlagen genom att ha olika sittningar och vi ska ta in växter. Det gör också att vi får bort lite ljud, säger Frida.

Lärare har tyckt att maten har varit för starkt kryddad men både Annie och Frida tror att barnen gillar när det är starkt.
— Resandet i dag har gjort barnen mer nyfikna. De har upptäckt andra matkulturer, säger Annie.

Frida håller med. När barnen diskuterar vilken restaurant de ska välja till den sista Saperelektionen föreslår de ställen med kinesisk eller mongolisk mat.

Att våga smaka på allt

* Saperemetoden har utarbetats av den franske kemisten och vinkännaren Jacues Puisais. Den kom till Sverige via Grythyttan och gästgivaren Carl Jan Granqvist.

* Avsikten är att öppna barnens sinnen för olika smaker och få bort rädslan för att smaka på ny mat. Barnen får lära sig att med ord beskriva till exempel skillnaden mellan olika äppelsorter och saltat och osaltat bröd.

* Projektet finansieras av Livsmedelsverket och Stiftelsen för måltidsforskning. Livsmedelsverket har studiematerial för lärare och skolmåltidspersonal.

* Mer om Sapere på Livsmedelsverkets hemsida www.slv.se