Hon ser verkligen inte glad ut. Kvinnan med stekos i kappan. Något så enkelt som en köksfläkt hade kunnat bryta hennes sociala isolering.”Ni känner det inte själv men andra gör det! Det hjälper inte hur elegant Ni är — har ni stekos i kappan rynkar man ändå på näsan åt Er.”
Detta tragiska öde återfinns i ”Älskade pryl! Reklam- och prylhistoria för rekordårens barn” (Prisma) av Thomas Eriksson.
Det är när vi ser vår barndoms prylar och kläder som många av oss får ett nostalgiskt darr i rösten. I Älskade pryl! beskrivs hur konsumtionssamhället växer fram och framför allt får vi hjälp att minnas ett otal prylar och reklamkampanjer från 50-, 60- och 70-talen.
Vi får följa hur reklamen föds vid seklets början. Annonser blev vanliga i en växande marknad av tidningar för husmödrar under tjugotalet.
Rekordåren förde med sig stigande löner och ökad konsumtion. Nya köptempel som Epa, Tempo och KF:s Domusvaruhus växte fram.
Nu ville folk ha prylar som var starkare, tystare, snyggare eller godare. Huvudsaken var att inte vara gammalmodig utan att hänga med i den nya tidsandan.
Raketost var ”saftig till sista skivan”. Wasabröd ”gav råg i ryggen” och Aromat ”lockade fram den goda smaken i den goda maten”.
Reklammakarna kunde ohämmat övertyga sin publik med superlativer, eller så hänvisade de till statistik och obegripliga tester.
Nu ville den moderna familjen att vardagsbestyren skulle skötas lätt. Tack vare Menys ”papperstallrikar kunde man få en verkligt lyckad kväll utan massa disk”.
Electrolux skrev dammsugarhistoria 1964 med Luxomatic, som hade många nya finesser som automatisk sladdvinda, papperspåse istället för tyg med mera.
Även matlagningen gick snabbare, lättare och fortare. Tetrorna gjorde mjölkinköpen mindre tunga. Eniga husmödrar och hushållsexperter konstaterar i en Findusannons att de längtat efter Findus kakmix.”Hembakningen blir så enkel och kakorna underbara!”
Familjen får plötsligt fri tid och i källaren föds händiga herrn. Han behövde inte några förkunskaper enligt Positiv fritids annons. ”Det enda han behöver är en borrmaskin och plötsligt har han en komplett verkstad hemma”. Och på lördagar skulle man färglägga sitt moderna hem. De nya färgerna torkade snabbt och det blev ett ”lyckligt hem med en lyckad färg”.
Runt omkring denna familjeidyll har Ödeborgs-stängsel av plastbelagda stålnät ”blivit det självklara valet för modern, färgsäker villainhängnad”.
Reklamens bild av lycka var just en familj. Med en händig pappa, en nöjd mamma iklädd förkläde och några glada barn. De är alla på väg in i en ny tid med möjligheter till en ”färg-glad jul i 3 dimensioner med View-master”.
Plasten gör sitt intåg i hemmen på femtiotalet och sätter sin prägel på allt från bestick till termosar.
Nu blir även hemmen renare med hjälp av alla nya fantastiska rengöringsmedel. ”År av forskning bakom varje Clinprodukt” säger annonsen som visar upp en blåaktig bild på en vetenskapsman i sitt laboratorium. Han gör reklam för undermedlet Rapp-apå som rengjorde det mesta. Ajax kontrade med den flitiga husmodern Irma som minsann också kunde hålla rent hemma.
Flygbolaget SAS lockade till sig kunder med galon. ”Mjuk, len och praktisk”. Efter ett antal fastklistrade lår kom mänskligheten till nya insikter i valet av stolklädsel.
Älskade prylar är fylld av roliga exempel på den rådande tidsandan. Med många års distans blir råden förstås både ytliga och en aning komiska. Dagens kvinnor skulle aldrig drömma om att lösa social isolering med hjälp av en ny köksfläkt. Däremot kan vi idag läsa om hur det ena vittnet efter det andra berättar hur lyckliga de blivit med silikon i tuttarna. Kommer framtidens historiker att skratta eller gråta åt vår tid?