Så drabbas förarna när Nobina tar över
Bussförarna i Sundsvall och Timrå drabbas hårt när Nobina tar över trafiken från Keolis. Här är sju berättelser.
”Får Nobina sortera folk som de gör?”
Laila Åslund, Keolis, Sundsvall:
– I sex år har jag varit timanställd. För ett år sedan fick jag äntligen min fasta anställning på heltid. Jag sökte heltid på Nobina men fick timanställning. De kan dra dit pepparn växer. Nu gör jag allt jag kan för att hitta något annat. Jag funderar på att plugga till förskollärare.
– Jag tror att anledningen till att jag inte fick fast är att jag nu går på föräldratjänst på 75 procent. Min man jobbar jour. Hur ska vi kunna planera vem som ska ta hand om våra två barn?
– Jag är inte rädd för att säga vad jag tycker. Det kan mycket väl bli så att jag inte får jobb hos Nobina när de läser detta. Jag är ung och kan klara mig ändå.
– Men jag vill berätta hur det är för sjuka och äldre. Får verkligen Nobina sortera folk som de gör?
Harry får inte fortsätta
Harry Kohtala, Keolis, Sundsvall:
– Jag har varit fackligt aktiv i tio år. I februari avgick jag som sektionsordförande eftersom jag inte får anställning på Nobina. De påstår att de inte fått min intresseanmälan.
– Det är märkligt, tycker jag, eftersom jag skickade in den från samma dator vid samma tillfälle som jag skickade in andra medlemmars intresseanmälan och de har kommit fram.
– Jag har inget belägg för att Nobina ljuger eller att de väljer bort mig för att jag är fackligt obekväm efter att bland annat utfärdat skyddsstopp mot kontanthantering och dåligt plogade vägar. Det är viktigt för mig att inte bli bitter för det som hänt.
Svårare att vara småbarnsförälder
Daniel Vahlgren och Marianne Öberg har anpassad tjänst på Keolis i Sundsvall för att klara av livet som småbarnsföräldrar. Men det får de inte hos Nobina. Där erbjuds de i stället 70 procents tjänst med körning förmiddagar, eftermiddagar, kvällar, nätter och helger enligt rullande schema.
– När jag bad om anpassad tjänst hos Keolis tog det bara två dagar att fixa det. Nobina tycks bara vara ute efter att tjäna pengar. Det går ut över småbarnsföräldrar. Jag tycker att det är diskriminering, säger Daniel Vahlgren.
Marianne Öberg har aldrig haft problem med att få anpassad tjänst när hon bett om det hos Veolia och Keolis.
– Nobina säger att det inte är deras problem om jag inte kan hämta och lämna på förskolan. Jag gillar inte deras attityd. De har inte hjärtat på rätta stället. Det är i plånboken och där ska inte hjärtat vara, säger hon.
”Räknar med att vara kvar och köra skolbuss”
Patrick Glamsjö, Byberg & Nordin, Liden (Sundsvall):
– Vi strejkade förra året för att få anställningstrygghet vid entreprenörsbyte. Den nya skrivningen i avtalet är för luddig, eftersom många har råkat illa ut här.
– Ombudsmännen på Kommunals förbundskontor i Stockholm verkar tro att allt är frid och fröjd om det inte hörs högljudda protester från oss som jobbar inom privata företag. De är vana vid kulturen i offentlig verksamhet. I privata företag råder tystnad på grund av lojalitetsplikten med arbetsgivaren.
– Jag skulle kunna berätta mer än vad jag gör. Men jag har beslutat mig för att inte göra det.
– Jag räknar med att vara kvar och köra skolbuss när bussföretaget Vesterlunds tar över vår trafik.
De måste sluta när Ceris tar över i Timrå
Peter Persson:
– Jag har sökt som sommarvikarie hos Nobina, något måste jag ju ha att göra. Min fru har heller inte fått fortsatt jobb.
Sonny Schröder:
– Jag har precis köpt hus och vet inte hur jag ska klara mig i framtiden. Hos Ceris är jag inte ens erbjuden timanställning. Jag är 52 år och har kört buss sedan 1987.
”Vi motsätter oss årsarbetstid”
Tove Klinsby Svedin är regionalt fackligt ombud för Kommunal:
– Jag har förhandlat villkoren för dem som börjar på Ceris i Timrå. Där blir det högst tre månaders provanställning. På Byberg & Nordin vill ledningen införa årsarbetstid vilket vi motsätter oss, säger hon.
Foto: Bo Fernström