Därför stödjer Kommunal Politism
Kommunal ger vänstersajten Politism knappt 2,5 miljoner kronor i kapitaltillskott för i år och de kommande två åren. Lika mycket ger LO.
– Hade vi inte gått in med de pengarna hade Politism behövt lägga ner, säger Karin Hagman, kommunikationschef på Kommunal som sitter i Politisms styrelse.
Vänstersajten Politism, som har unga som målgrupp, startade 2013 av Schibsted, som äger Aftonbladet. Kommunal och LO äger tillsammans drygt hälften av Politism, resten äger Schibsted. Kommunal är delägare i Politism för att man ser det som ett sätt att nå unga.
– Vi vill vara en tydligare röst för unga på väg ut i arbetslivet. Målgruppen för Politism är 16–25 år och det är svårt för oss att nå dem, här har vi en direktkanal till dem och det är ju fantastiskt. Vi vill att unga människor ska förstå fackets värde och då måste vi vara där de är, säger Karin Hagman, kommunikationschef på Kommunal som också sitter i Politisms styrelse.
Kommunals mål med Politism är alltså inte att nå medlemmar – utan att opinionsbilda om medlemmarnas villkor för unga och nå unga som kanske skulle kunna bli medlemmar i Kommunal.
– Vi har ju ett opinionsbildande uppdrag och medlemmarna har ett intresse av att vi driver deras frågor, säger Karin Hagman.
Hösten 2014 blev Politism ett aktiebolag, och de två bokslut som gjorts hittills visar att det inte går bra ekonomiskt: 2014 gjorde Politism en förlust på 3,4 miljoner och året efter en förlust på 3,2 miljoner. Personalkostnaderna för de två anställda är större än intäkterna. Därför beslutade Kommunals förbundsstyrelse nyligen om ett extra kapitaltillskott till Politism. För 2016 lägger de 500 000 kronor och 2017 och 2018 sammanlagt 1,9 miljoner. LO går in med lika mycket pengar.
– Anledningen är att Politism precis som andra tidningar och plattformar har jättesvårt att få de annonsintäkter som man trott. Hade vi inte gått in med de här pengarna hade Politism behövt lägga ner, säger Karin Hagman.
Pengarna ges dock inte utan motprestation – Kommunal ska få ett eget utrymme på Politism för att få ut mer av sina satsade pengar. Tidigare har Kommunal gjort enstaka kampanjer med Politism och satsat på sponsrat innehåll, men nu ska Kommunal alltså få tillgång till en mer permanent plats på Politism där de kan styra över innehållet.
– Vi håller på att titta på hur det ska se ut. Nästa år ska också trafiken till Politism drivas från Aftonbladet, så Politism kommer bli en mycket större sajt.
Hittills i år har Politism haft ett snitt på 54 500 unika besök i veckan, enligt KIA-index.
Har ni utvärderat vad pengarna ni har lagt på Politism har haft för effekt?
– Vi utvärderar löpande vårt arbete i alla kanaler. Det är därför vi ställer de här kraven nu att få egna ytor så att vi tydligare kan få med fackliga frågor. Jag tänker inte gå in i detalj på hur vi utvärderar. Men hade vi inte haft Politism hade vi kanske haft en till anställd som jobbade med opinionsbildning i stället.
2014 när Politism blev ett aktiebolag gick Kommunal in med tre miljoner kronor i startkapital och 2015 sköt förbundet till ytterligare en miljon. Totalt kommer Kommunal till och med 2018 alltså ha satsat cirka 6,5 miljoner kronor på Politism, plus det man har betalat för sponsrat innehåll.
I ljuset av diskussionerna om vad Kommunal lägger sina pengar på – hur länge kan ni lägga pengar på det förlustprojekt som Politism faktiskt är?
– De får ju inga mer pengar än det här de kommande åren, hur det blir efter det får vi se då. Det beror ju också på vad som händer med Politism, säger Karin Hagman.