1930-talet före kriget var en frigjord tid för (vissa) kvinnor i Europa och USA. ”Jag var bra på att dricka, ha sex och fota”, säger Lee Miller (Kate Winslet) i början av filmen ”Lee”. Hon äter middag topless med sina vänner i en trädgård. Fotomodellen har svidat om till fotograf och hon vet att hon är bra på det. Det fanns åtminstone en form av frihet för kvinnor som kunde försörja sig själva.

I filmen får vi följa hur den frigjorda Lee stadgar sig med sitt livs kärlek Roland Penrose (spelad av Alexander Skarsgård) och börjar fota för Vogue i London. Hon vet vad hon vill: när Andra världskriget är ett faktum vill hon ta bilder vid fronten. 

Badade i Hitlers badkar

Sagt och gjort. Lee ser alltid människorna och är inte rädd för att fotografera det mest fasansfulla: skadade, traumatiserade och döda människor. Många av hennes bilder censureras av Vogue, men blir senare några av de viktigaste dokumenten som bevisar Andra världskrigets fasor för eftervärlden. 

Lee Miller var kontroversiell och följde sina infall. Den dagen Hitler tog sitt liv gick hon in i hans lägenhet, tappade upp ett bad och passade på att tvätta av sig månader av smuts från fronten, och bad sin kollega att ta en bild av henne i badkaret (”se till att mina bröst inte syns, annars kommer bilden aldrig att publiceras” säger filmens Lee.)

Bilden blev lika ikonisk som kontroversiell. Varför hon tog bilden kanske inte finns något svar på, åtminstone har filmens Lee inget svar att ge.

Kate Winslets bästa roll

Kate Winslet förkroppsligar Lee med sin självklara pondus och briljans. Även om hon är briljant för jämnan är detta förmodligen Kate Winslets bästa roll. Jag är mer tveksam till Alexander Skarsgård i det här fallet men om syftet är att visa vilket omaka par de var, så lyckas det. 

”Lee” är regisserad av Ellen Kuras och har biopremiär 27 september.