750 varslas om uppsägning – Bussförare: ”Det kommer att lösa sig”
Nobina varslar 750 förare, verkstads- och servicehallsarbetare i Stockholm om uppsägning. Bakgrunden är en konflikt med SL om nya elbussar.
– Vi används som slagpåsar, säger skyddsombudet Per Mellin, vid bussgaraget i Haninge.

Per Mellin, skyddsombud vid bussgaraget i Haninge.
Det var i fjol som Nobina vann anbudsupphandlingen för en del av trafiken i Stockholm.
Nu varslar alltså företaget om uppsägning av hundratals bussanställlda. Det handlar om förare, mekaniker, tvättare med flera på garagen i Haninge och Nynäshamn, två kommuner söder om Stockholm.
Enligt den fackliga samordnaren Per Mellin har ingen kollega fått panik över nyheten.
– Det kommer att lösa sig. Och lösningen ligger hos SL, säger han när KA träffar honom i fikarummet i depån.
Han menar som de flesta här att Nobina har lagt varslet om uppsägning av trafikpersonal för att sätta hårt mot hårt gentemot huvudmannen SL, Storstockholms Lokaltrafik.
– Det tycker vi allihop är tråkigt, säger Per Mellin.
Strul med elbussar
Enligt Nobina beror konflikten på att SL har varit alltför sena med att skriva under det slutgiltiga avtalet med Nobina. Upphandlingsöverenskommelsen kräver att Nobina ska köpa in cirka 140 elbussar för ett miljardbelopp och Nobina menar att SL:s saktfärdighet har gjort ett sådant inköp omöjligt.
– Det tar ungefär 15 månader att köpa in så många bussar, säger David Erixon, presschef på Nobina.
Nobina menar att eftersom man inte fått helt klart från SL, vet Nobina inte ens om de kommer att ha någon verksamhet på Södertörn efter den 19 juni. Därför måste man nu varsla.
Jobbar på lösning dag och natt
Vad arbetsgivaren vill ha är en övergångslösning där man får köra med dieselbussar tills de nya finns på plats. På det sättet hoppas man kunna behålla den personal som man nu har varslat.
Men vad säger du till de förare som just nu är oroliga för sitt jobb?
– Vi hör er. Och vi jobbar dag och natt för att hitta en lösning som kan trygga både anställningstryggheten och en fungerande kollektivtrafik. Jag vågar lova att busschaufförer och medarbetare i kollektivtrafiken behövs både i dag och i morgon, säger David Erixon.
Bussföraren Nader Talayhan blev ledsen när han hörde om varslet.
– De använder oss som ett redskap. Vad har de för mål? Det är svårt att förstå. Och trafiken måste ju rulla, barnen ska till skolan, folk ska till jobbet.

”Ett politiskt spel”
Faruk Tuncer som sitter vid samma bord menar att allt bara är ett politiskt spel. Och han ger inte mycket för Nobinas argument om att SL:s avtal kom för sent.
– Men de måste ha vetat om det innan, säger Faruk Tuncer. De vill behålla de gamla bussarna ännu längre. Man blir besviken.
Att de verkligen skulle bli av med jobbet är det få som tror.
– De vill bara skrämmas, säger Faruk Tuncer.
Kommunal är inne på samma linje:
”Vi vet att någon kommer köra bussarna i södra Stockholm även framöver och vi vet att det kommer vara medlemmarna i Kommunal som gör det. Men det är oacceptabelt att bussförarna används som spelpjäser i ett förhandlingsspel.”, skriver Kommunals avdelningsordförande i Stockholms län Zandra Michal i ett pressmeddelande.
SL:s pressansvariga, Claes Keisu, skriver i ett mejl:
”Det är begripligt att förarna blir oroliga och från SL:s sida ser vi det som viktigt att Nobina hanterar personalfrågan ansvarsfullt och att de tar sitt ansvar för att lösa den uppkomna situationen.”
Han förväntar sig en konstruktiv dialog med Nobina och fortsätter:
”Vi har en gemensam ambition att säkerställa busstrafiken från i sommar med eller utan elbussar. Det här måste lösas och kommer att lösas, men vi kan inte idag säga något om hur.”