”En myt att alla inom hemtjänsten vill jobba heltid”
Nu kommer krav på heltid för alla som jobbar inom hemtjänsten i Stockholm. Men alla medarbetare vill inte ha heltid, visar vår undersökning. Mest negativa är undersköterskorna, skriver Anna Bergendal, Vårdföretagarna.

Anna Bergendal.
Alla inom hemtjänsten i Stockholm som arbetar deltid vill egentligen arbeta heltid. Myt eller sanning? Att döma av äldrenämndens nya anställningskrav i hemtjänsten är påståendet sant. Från och med i år ska nämligen 80 procent av omsorgen utföras av medarbetare som är tillsvidareanställda på heltid. På sikt ska kravet höjas till 90 procent.
Kanske är den bakomliggande tanken att det ska bli en förbättring för personalen. Mycket tyder dock på att det blir precis tvärtom – personalflykt och en mindre attraktiv hemtjänst.
Åtta av tio nöjda med sin arbetstid
I en ny Demoskopundersökning, som Vårdföretagarna låtit göra, ställs frågor till 400 privatanställda medarbetare i Stockholms hemtjänst. Den visar att 8 av 10 medarbetare, heltidare som deltidare, är nöjda med sin arbetstid. 20 procent vill ändra omfattning, varav 10 procent är deltidsanställda som vill jobba mer och 10 procent är heltidsanställda som vill jobba mindre.
De som jobbar deltid tvingas arbeta heltid och samtliga medarbetare tvingas arbeta skift. 7 av 10 medarbetare anser att kraven ökar stressen och försämrar balansen mellan arbetsliv och privatliv.
Det är alltså en myt att alla inom hemtjänsten som arbetar deltid egentligen vill arbeta heltid. Den vetskapen borde få Karin Wanngård (S), kommunstyrelsens ordförande och Torun Boucher (V), äldreborgarråd samt övriga styrande i Stockholm att dra tillbaka de nya kraven. För de negativa konsekvenserna är uppenbara.
Scheman med dagtid försvinner
När staden inför sina nya krav slås den schemamodell som används i hemtjänsten sönder. Den modellen bygger på att en stor grupp medarbetare jobbar heltid på dagtid måndag till fredag och att en separat grupp arbetar på helger och kvällar. Fördelarna är flera. Det ger förutsättningar för kontinuitet för de äldre, vilket bidrar till trygghet och omsorgskvalitet. Ur ett medarbetarperspektiv är det fördelaktigt eftersom det passar olika livssituationer. Vissa vill arbeta heltid på dagtid och andra föredrar kvällar och helger, exempelvis de som studerar eller har andra sysslor vid sidan av.
Undersköterskor negativa
Med de nya anställningskraven försvinner dessa fördelar för medarbetarna. De som jobbar deltid tvingas arbeta heltid och samtliga medarbetare tvingas arbeta skift. 7 av 10 medarbetare anser att kraven ökar stressen och försämrar balansen mellan arbetsliv och privatliv. Lika stor andel uppger att de behöver söka nytt jobb när krav på heltid ökar. Mest negativa är undersköterskor. Som om inte försämringarna för medarbetarna vore nog är förändringarna också ekonomiskt kostsamma. Beroende på hur scheman anpassas leder det till ökade kostnader på mellan 10–30 procent, enligt våra beräkningar.
Är Kommunal med på noterna?
De styrande i Stockholm genomför nu alltså en förändring som medarbetarna inte vill ha och som de äldre inte gynnas av. Bygger allt på en felaktig föreställning om vad medarbetarna vill? Är Kommunal med på noterna, trots att deras egna medlemmar verkar motsätta sig förändringarna? Är detta verkligen vad styret kallar god omsorg om medarbetare, äldre och begränsade resurser?
* Totalt bjöds 1087 medaretare/enhetschefer in att tycka till om kraven, varvid totalt 466 (43%) har svarat på enkäten i någon utsträckning. Bland dessa är 45 enhetschefer och 421 övriga anställda. Det är medarbetare från totalt 11 företag som har deltagit i undersökningen.