I mitten av januari tog Nobina över busstrafiken i södra Stockholm. Och från och med i söndags trafikerar de även busslinjerna i Nacka och Värmdö.

Enligt skyddsombuden har starten varit kaosartad. Underbemanning, utebliven utbildning, samt ett nytt trafikledningssystem är bara några exempel, rapporterar tidningen Arbetet.

”Handlar om dåligt ledarskap”

Konsekvensen har blivit förseningar och rekord i antalet inställda bussturer, säger Nils Sjöblom, huvudskyddsombud för Kommunal på bussdepån i Nyboda.

– Det har varit extremt rörigt. Folk har hoppat på bussar man aldrig kört förut. Det har lett till stress och inställda turer eftersom förare inte har vetat hur man kör elbuss eller hur man ska hantera felande dörrar exempelvis. I grund och botten har med dåligt ledarskap att göra, säger han.

Som lök på laxen drabbades Nobina i dag av ett stort datahaveri som gav störningar i flera län, bland annat Halland, Stockholm och Skåne. Även kollektivtrafiken i Norge och Finland påverkades.

Förseningar i hela Norden

Orsaken var två simultana it-haverier i två av Nobinas datahallar. Konsekvensen blev att Nobina fick informera förare om deras körscheman manuellt eftersom den tekniska kommunikationen i bussarna låg nere.

– Dagens kaos har sina egna orsaker. Men de farhågor vi hade innan ligger ju kvar, säger Nils Sjöblom.

Tänker tvista om kisspauser

Arbetet har tidigare rapporterat om hur nya scheman kan leda till att bussförare tvingas vänta längre mellan toalettpauserna.

Från att tidigare ha haft rätt till paus efter 2,5 timmes körning, anser den nya operatören att paus var tredje timme räcker. Detta då de valt att även räkna in tiden när bussen står stilla, som exempelvis en ändhållplats, som körtid.

Enligt Nils Sjöblom påverkas cirka 50 tjänster om dagen vid hans depå av arbetsgivarens sätt att räkna.

– Vi kommer att tvista om detta. Om ett bolag hittar kryphål så kommer andra följa efter. Det är ett sätt för dem att vinna upphandlingar, säger han.

Börjar och slutar på olika platser

Utöver det har Nobina infört förändringar som lett till att fler turer nu kommer att börja och sluta på olika ställen. För anställda som kommer till jobbet med bil innebär det att de måste ta sig tillbaka till depån där de började dagen.

Tidigare betalade Keolis restiden tillbaka till depån, med ett avdrag på elva minuter. Något som nu utökats till ett avdrag på 25 minuter. Själva bussbiljetten får förarna stå för själva.

– Förare jag pratat med är jättearga på det här. Den tidigare operatören såg alltid till att vi kom tillbaka till garaget vid dagens slut. Nu kommer man att komma hem senare utan att få betalt för det, säger Thomas Malmsten, huvudskyddsombud för Kommunal i Nacka Värmdö.

Den här artikeln publicerades först i Arbetet, som tillsammans med Kommunalarbetaren och fem andra titlar ingår i LO Mediehus. Arbetet har sökt Nobinas pressjour som med hänsyn datahaveriet och ett stort medietryck ber att få återkomma gällande kritiken.