Halverad tid att kontrollera bussen: ”Säkerhetsrisk”
Företaget Bergkvara minskar tiden som bussförarna har att ställa bussen i ordning. Sju minuter blir tre.
– Det räcker bara för att hoppa in i bussen och köra, säger huvudskyddsombudet Omar Kassak.
Nu har facket vänt sig till Arbetsmiljöverket för få dem att häva beslutet.
Varje morgon kollar arbetsgivarna bussen. Men efter rasterna är det förarens ansvar och det är tiden att göra den kollen, den så kallade ”uppstartstiden efter rast”, som bussbolaget Bergkvara nu alltså dragit ner från sju minuter till tre.
På de minuterna ska föraren bland annat kolla däck, bromsljus, vindrutetorkare, spolarvätska, belysning utanför och inne i bussen, backspeglar och eventuella skador på bussen. I 90 procent av fallen byter föraren buss efter rasten. Facket menar att den kortade tiden gör att förarna inte hinner säkerhetskontrollera bussen enligt Transportstyrelsens checklista.
”Föraren alltid ansvarig”
– Lagen säger att föraren är ansvarig i trafiken. Händer något på grund av ett fel i bussen är det alltid bussföraren som är ansvarig, säger Kommunals Omar Kassak.
Skyddsombuden har nu vänt sig till Arbetsmiljöverket med en så kallad 6:6a-anmälan för att få arbetsgivaren att återgå till den tidigare uppstartstiden på sju minuter.
Anmälan gäller Bergkvaras depåer i Helsingborg, Klippan, Skottorp, Ängelholm och Örkelljunga.
Omar Kassak menar att förarna redan är stressade.
– Vi behöver inte mer stress. Stressen i vårt yrke är allvarlig för att den kan orsaka stora skador på både fordon och människor. Tre minuter räcker inte för att säkerställa att bussen är fullt funktionsduglig.
”Helt och hållet enligt rutinerna”
Bergkvaras kommunikationschef Simon Sandberg kommenterar fackets krav i ett mejl till Kommunalarbetaren:
”Vår syn på detta är att förändringen har förberetts, riskbedömts, förhandlats och genomförts helt och hållet enligt våra rutiner, i god tid och med rätt mandat. Vi inväntar nu Arbetsmiljöverkets inspektion.”