Jag hade aldrig tänkt sätta min fot i vården och ansåg inte att jag hade rätt personlighet för vården. Men jag sneglade efter ett yrke som skulle garantera sysselsättning resten av livet och hamnade på en komvuxutbildning till undersköterska. Det visade sig att jag trots allt har en personlighet som passar bra i vården.

Andra krav på cheferna

En rad personlighetsdrag tycks vara självklart att tilldela vårdpersonal. Empati och omtänksamhet brukar komma högt på listan. När jag sökte mitt första jobb som undersköterska, på ett servicehus i Karlstad, innehöll platsannonsen dessa krav. Den listade även krav på stresstålighet, flexibilitet, samarbetsvilja och erfarenhet.

När kommunen söker enhetschef så listas även där en rad krav i platsannonsen. Erfarenhet av chefsskap, ekonomi och personansvar är några. Relevant universitetsexamen eller en hög med relevanta akademiska poäng ett annat. 

Hur många enhetschefer ifrågasätter, som jag gjorde, om de har rätt personlighet för yrket?

Det är inte ovanligt att kommunen anställer en nyutexaminerad socionom som enhetschef. Enhetschefer är ju mer eller mindre en förbrukningsvara och kommunen ”tvingas” bortse från att enhetschefen inte har någon som helst erfarenhet eller kunskap om den verksamhet hen ska vara chef över.

Kommunen är nöjd så länge de följer Socialstyrelsens bestämmelser kring en enhetschefs utbildning. Enhetschefen är nöjd över sin höga lön och att få vara chef. 

Ifrågasätter cheferna sig själva?

Jag undrar: Hur många enhetschefer ifrågasätter, som jag gjorde, om de har rätt personlighet för yrket?

Det finns anledningar till att det är så stor omsättning på enhetschefer. Självklart är det endast cheferna själva som vet varför de slutar eller byter arbetsplats, men jag listar sex krav på cheferna som jag tror skulle påverka hela arbetsgruppen till det bättre.

Sex krav chefen borde klara:

  1. Enhetschef och personal börjar samtidigt på morgonen för att gemensamt sätta målen för dagen.
  2. Enhetschefer har krav på sig att även de ha en empatisk och omtänksam personlighet.
  3. Enhetschefer måste ha god kunskap om den verksamhet de chefar över, annars ska de skaffa sig det. (Till exempel genom att följa med undersköterskan när hen jobbar.)
  4. Enhetschefer ska kunna arbetsmiljölagstiftningen. Arbetsmiljön är en oerhörd stor och viktig del i vårdpersonals vardag. Chefens kunskap ska kunna bidra till snabba åtgärder.
  5. Enhetschefer har kunskaper om stress och stresshantering. 
  6. Enhetschefen har en god relation till sin chef där lyhördhet och kunskap är ledorden.

Behöver bygga teamkänsla

En chef som uppfyller dessa punkter fungerar med största sannolikhet bättre i en personalgrupp. En chef som känner verksamheten och personalen och agerar utifrån empati och kunskap skapar en teamkänsla på sin arbetsplats.

Teamkänsla brukar bidra till att en grupp bättre står emot svårigheter den stöter på och därför också håller över tid. 

Precis som för 20 år sedan när jag klev in i vården utvärderar jag ständigt min roll som undersköterska, om jag agerar utifrån empati och kunskap. Det är en pågående process som aldrig bör vara avslutad för någon som jobbar nära människor.

Inte heller för chefer.