Det är varmt i Sverige och en yrkesgrupp som lider av hettan är landets bussförare. I Stockholm har det nu gått så långt att facket har vänt sig till Arbetsmiljöverket med en så kallad 6:6a-anmälan för att få bukt på problemet.

– Det stora problemet är fläktarna. Fläktsystemet ska dra fram kylan till chaufförerna, ofta är det kallt för passagerarna men kylan når inte fram till förarna. Det är inget tryck i fläktarna, säger huvudskyddsombudet i Tyresö utanför Stockholm, bussföraren Petri Myllykoski.

Kan bli upp till 40 grader

Det här leder till mycket höga temperaturer. Att bussförarna kör runt i 30 graders värme är vardag, ibland når termometern upp till hela 40 grader. 

– Det är jobbigt. Man blir otroligt trött. Man försöker dricka mycket, vilket leder till att man blir kissnödig. Och när man kommer hem sedan är man helt slut, helt färdig. Det suger musten ur en ordentligt.

Han varnar också för trafiksäkerheten, en trött och utpumpad förare tappar koncentrationsförmåga och reaktionshastigheten blir sämre. Nu kräver Kommunal i Stockholmsförorterna Tyresö, Jordbro och Handen att arbetsgivaren åtgärdar problemet. 

”Ha tunnare uniformer”

I sitt svar till Arbetsmiljöverket svarar entreprenören Nobina att bussarna fungerar som de ska och att företaget delar ut vatten till förarna för att säkerställa att man får i sig vätska. Företaget skriver vidare att de brukar påminna förarna om att de ska använda sin tunnare och luftigare sommaruniform.

Kommunal inväntar nu svar från Arbetsmiljöverket. På sikt hoppas Petri Myllykoski från Kommunal på striktare riktvärden, att man exempelvis inte får köra mer än ett visst antal timmar om temperaturen når en viss gräns.