Varför har du varit i Ukraina?

– Ja, allvarligt talat hade vi helst sluppit det här. Jag är med i stiftelsen Blåljus i samverkan som funnits sedan 2018. Vi har samlat ihop pengar till blåljuskolleger som råkat illa ut. Några gånger när en kollega dött har vi samlat in pengar till familjen. När kriget bröt ut bestämde vi att vi skulle starta en insamling för våra blåljuskolleger i Ukraina. Nu har vi sammanlagt kört ner femton fordon. De sista fyra nu i februari.

Deltagare från stiftelsen på väg. Från vänster: Johan Larsson, Johan Bergström, Pär Johansson, Magnus Sjöholm, Tommy Ekman, Mårten Hahne, Anders Hallqvist och Micke Syd.
Deltagare från stiftelsen på väg. Från vänster: Johan Larsson, Johan Bergström, Pär Johansson, Magnus Sjöholm, Tommy Ekman (tidigare musiker i bandet Style), Mårten Hahne, Anders Hallqvist och Micke Syd (musiker i bandet Gyllene Tider).

Varför behövs det?

– Ambulanser och sjukhus är mål för ryssarna. En av kollegerna jag pratade med i höstas berättade att hundratals ambulanser blivit skrot. Han arbetar själv som ambulanssjukvårdare men de två ambulanserna som var knutna till hans jobb har blivit skrot. Det är därför ambulanserna vi skänker måste målas om. jag har fått bilder och filmer på flera som blivit kamouflagemålade.

På grund av att ryssarna skjuter på blåljusfordonen så lackeras dessa om för att synas så lite som möjligt, berättar Magnus Sjöholm.
På grund av att ryssarna skjuter på blåljusfordonen så lackeras dessa om för att synas så lite som möjligt, berättar Magnus Sjöholm.

Ambulanser är dyra fordon, hur har ni haft råd?

– Det är pengar som skänks till vår insamlingsstiftelse som betalar. Men vi har också ringt runt till olika regioner och företag som skänkt bilar. Några har vi hittat på bilauktioner och ropat in. Det är olika.

Magnus Sjöholm vid en räddningsbil.
Magnus Sjöholm vid en räddningsbil.

Du har själv kört ner bilar två gånger. Vad kan man göra om man vill hjälpa till?

– Det är en tuff resa. Det är över 80 mil att köra bara genom Polen till Liviv där vi lämnade bilar den här gången. Vi kommer att fortsätta det här arbetet så länge svenskarna fortsätter att skänka pengar och så länge företag vill ge oss bilar. Men vi behöver bli fler som arbetar med det. Vi gör ju det ideellt. Vi har tänkt att starta en grupp som kan hjälpa till.

Blåljus i samverkan

Insamlingsstiftelsen startade 2018 med syfte att stötta kollegor inom blåljusverksamhet. Stiftelsen har också insamlingar till blåljuskollegor i bland annat Ukraina och Turkiet/Syrien.