Under juni, juli och augusti är fackets hjälptelefon extra bemannad, för att svara på sommarjobbarnas frågor. 

LO-representanter åker samtidigt runt i landet för att träffa unga på jobbet.

Nu när sommaren går mot sitt slut står det klart vad sommarjobbarna oftast undrar över.

– Den vanligaste frågan handlar om lön. Har jag rätt lön? Men det är allt möjligt, som solskensavtal – att man får jobba när det är fint väder och får gå hem när det är dåligt väder, säger Josefin Johansson, ungsekreterare på LO, till tidningen Arbetet.

LO:s siffror från den gångna sommaren visar att det också är vanligt att sommarjobbarna frågar om arbetsmiljö, arbetstider, uppsägning, medlemskap och sitt anställningsbevis. 

En stor andel av de som hörde av sig i somras var osäkra på vilken anställningsform de hade och i många fall saknades anställningsbevis. 

Flest frågor kom från medlemmar i Hotell- och restaurangfacket, HRF, följt av Handels och Kommunal. 

Totalt tog hjälptelefonen emot strax över 400 samtal och några frågor ställdes också via mejl och sociala medier. 

En tydlig trend är dock att allt färre söker svar på sina frågor genom att ringa fackets hjälptelefon. 

– Det minskar varje år. Man lyfter på luren mer och mer sällan och framför allt så googlar man mer. Det är också fler som klickar på sajten på de svar vi har där, säger LO:s Josefin Johansson. 

Är det ett problem att färre unga hör av sig?

– Å ena sidan kanske man har fått sitt svar redan på annat sätt och då är det bra. Men när vi tittar på statistiken landar vi också i att vi kanske måste vidareutveckla.

Hur?

– Nu har vi telefon, e-post och Facebook med Messenger. Vi har pratat om att vi kanske behöver tillhandahålla en chatt. Ibland blir det lite känsligt att lyfta luren, man kanske inte kan ringa under arbetstid. 

Artikeln är tidigare publicerad av Arbetet, som tillsammans med Kommunalarbetaren och flera andra tidningar ingår i LO Mediehus.