Bussar får larm efter hot mot förare
Efter hot och våld mot bussförare i Hälsingland kommer nu överfallslarm att införas på flera av bussarna. Samtidigt kommer flera hållplatser att dras in nattetid för att öka säkerheten på bussarna.
– Vi känner att vi blivit lyssnade på, säger Lars Ljungström, som är Kommunals huvudskyddsombud för bussförarna.
Det har förekommit upprepade hot, rasistiska påhopp och fysiskt våld mot flera bussförare i Hälsingland. KA har tidigare berättat om hur busschauffören Fawzi Yanni blev utsatt för fysisk misshandel när han körde sin buss.
Lars Ljungström, som är Kommunals huvudskyddsombud för busschaufförerna i Ljusdal, Delsbo och Hudiksvall, har därför tidigare varnat arbetsgivaren för att ett skyddsstopp måste läggas på nattbussarna om hoten fortsätter.
Men nu har beslut tagits för att öka säkerheten för bussförarna. På ett möte mellan Kommunal, kommunen, polisen och arbetsgivaren Mohlins bussar i förra veckan kom parterna överens om säkerhetsåtgärder som nu ska testas.
På flera av nattbussarna kommer det nu att finnas överfallslarm som är kopplat till ett vaktbolag. När bussförarna larmar kommer vaktbolaget att kunna se bussens position och höra vad som händer på bussen. På så vis kommer vakter snabbt kunna skickas dit, eller polis tillkallas.
– Det är en bra början. Vi känner att vår oro blivit tagen på allvar, säger Lars Ljungström.
Andra åtgärder som kommer att införas är att bussarna nattetid kommer att hoppa över flera hållplatser i centrala Hudiksvall. Resenärerna får istället stiga på vid resecentrum i Hudiksvall, där vakter finns på plats som kan ta hand om personer som uppträder hotfullt.
– Tyvärr har de som vill skapa bråk lärt sig att det finns vakter vid resecentrum, så då har de gått till en annan hållplats för att stiga på bussen. Så att dra in vissa busshållplatser på natten hoppas vi kan öka tryggheten, säger Lars Ljungström.
Polisen ska också öka sin närvaro vid resecentrum, och de ska även göra spontana kontroller på bussarna under nattetid. De nya åtgärderna kommer nu att testas under en period, och parterna kommer sedan att mötas igen för att utvärdera om de lett till ökad säkerhet för bussförarna.
– Alla busschaufförer som jag pratat med tycker att det är bra åtgärder. Sedan får vi hoppas att det här hjälper, för den situation vi har nu är inte hållbar, säger Lars Ljungström.
Bussbolaget har också ansökt om att få införa kameraövervakning på bussarna, med har hittills fått nej från länsstyrelsen.