Carina Repsgård arbetar på Hagagården, ett äldreboende som drivs av Alingsås kommun. Alingsås har högst andel invånare sjukskrivna för stress av alla kommuner i landet. Och en stor del av de sjukskrivna är kommunanställda. Det visade Kommunalarbetarens granskning nyligen.

KA granskade också arbetsmiljön på Carinas arbetsplats Hagagården och flera anställda vittnade om att de var på gränsen till utmattning, men att ingen tog deras larm om hög arbetsbelastning på allvar. En av dem som vi intervjuade var Carina Repsgård. Hon säger att inget har hänt sedan reportaget gjordes. För två veckor sedan gick hon in och läste på kommunens Facebook-sida. Där hade arbetsgivaren lagt ut en annons om att de sökte timvikarier till äldreomsorgen. I frustration skrev Carina en kommentar under annonsen.

– Jag vet att det var fel forum, men jag kände att jag måste ha ur mig det här. För cheferna lyssnar inte när vi försöker säga att vi inte orkar mer. Det var ett rop på hjälp, säger Carina Repsgård.

Hon skrev att det är ett mycket stressigt arbete, att många är sjukskrivna och att ”ingen bryr sig om hur personalen mår”. Patrik Adelsköld, som jobbar på kommunens personalavdelning som HR-strateg, svarade på Facebook-sidan att det var ”tråkigt att höra om din upplevelse”, att det finns ”mer att göra” för att sänka sjuktalen och att det är viktigt med en dialog mellan chefer och medarbetare.

Carina Repsgård svarade med att fråga varför kommunen inte tar stressen på allvar och att hon hört att någon fått en hjärnblödning av stressen: ”…snart vågar jag inte jobba har ingen lust att riskera mitt liv på det”.

Patrik Adelsköld svarade Carina att hon behöver ta kontakt med sin chef för att prata om sin situation, men att hon också var välkommen att ringa personalavdelningen om hon ville.

”Känslan var att jag kanske skulle få sparken. Jag har aldrig gjort så här förut men jag har fått nog.”

En vecka senare blev Carina inkallad till enhetschefen på Hagagården, Filip Powidzki Casserblad.

– Han tycket jag skulle vara lojal mot kommunen och sa att det inte stämde att sjukskrivningarna är höga på Hagagården, men det statistiken jag sett kommer ju från kommunen.

Carina Repsgård säger att hon upplevde det som obehagligt.

– Känslan var att jag kanske skulle få sparken. Jag har aldrig gjort så här förut men jag har fått nog. När det gått ett tag blev jag arg, jag kände att det här är inte okej. Jag har varit lojal mot kommunen i 25 år.

En anställd inom stat, kommun eller landsting har en grundlagsskyddad rätt att framföra sina åsikter, så länge den anställde inte röjer sekretessbelagd information. Arbetsgivaren får inte heller efterforska vem som uttalat sig. Privatanställda är mer begränsade och måste ta hänsyn till om kritiken kan skada företaget.

När KA söker Carina Repsgårds enhetschef Filip Powidzki Casserblad vill han inte kommentera händelsen utan hänvisar till Catharina Johansson som är förvaltningschef för äldreomsorgen i Alingsås. Hon i sin tur säger att hon inte kan kommentera ett enskilt fall.

”Vi har absolut ingen policy att vi ska lägga munkavle på någon eller att man måste vara lojal mot kommunen.”

Kommunikationschef Malin Helltén säger att kommunen informerar nyanställda om att de bör tänka på att hur de uttrycker sig offentligt eftersom de är mer publika som offentligt anställda. Men det handlar snarare om att skydda den anställde från exempelvis mediedrev.

– Det är klart man har yttrandefrihet, men man måste tänka på konsekvenserna.

Men här är det en anställd som uppfattar att hon blivit tillrättavisad för att hon kritiserat arbetsmiljön, är det okej?

 – Jag kan inte kommentera det enskilda fallet. Men vi har absolut ingen policy att vi ska lägga munkavle på någon eller att man måste vara lojal mot kommunen. Det vore väldigt olyckligt om människor upplever det så, säger Malin Helltén.

Carina Repsgårds inlägg är bara ett av många kritiska på Alingsås Facebook-sida. Flera personer riktar kritik mot kommunens personalpolitik, bland annat utlasningen av vikarier inom äldreomsorgen. Malin Helltén säger att kommunen tar kritik från anställda på stort allvar och försöker fånga upp den i en dialog med de anställda.

– Det är därför någon personalansvarig svarar på kommentarerna och om den anställde lämnar sitt medgivande tar vi kontakt med den verksamhet som kritiken gäller.