Bussförare vill aktivera kameror
På bussarna i Jönköpings län finns övervakningskameror, men de får inte användas. Det har länsstyrelsen beslutat. Men efter upprepade hot fick bussföraren och kommunalaren Markus Jingåker nog och startade en namninsamling.
– Övervakningskameror skulle öka både personalens och resenärernas säkerhet.
Den senaste tiden har flera busschaufförer i Jönköpings län utsatts för hot. Kommunalaren Markus Jingåker arbetar för länstrafiken i Eksjö och berättar att personalen under det senaste halvåret varit utsatta för två olaga hot och ett mordhot. Efter att själv ha blivit utsatt för hot startade han en namninsamling för att tillåta kameraövervakning. Han berättar att han får stöd både från Kommunal och arbetsgivaren. Reinhold Lundberg på Kommunal i Jönköping instämmer i behovet av övervakningskameror på landsortsbussarna.
– Vi står bakom medlemmarna i det här och det gör även arbetsgivaren. Så de som gör motstånd är länsstyrelsen. Kamerorna finns där, vi behöver bara tillåtelse att få slå på dem.
Än så länge har Markus Jingåker fått in över 100 namnunderskrifter. Med namninsamlingen hoppas han också skapa debatt om förbud mot kameraövervakning.
– Jag hoppas att det här kan få länsstyrelsen att ändra sig. Jag vet att samma problem finns på flera håll i landet så jag hoppas på en snöbollseffekt.
År 2010 ansökte flera bussföretag om att få använda övervakningskameror på sina bussar i Jönköping. Men länsstyrelsen sa nej. Däremot är kameraövervakning tillåtet på de bussar som går i stadstrafik. Ärendet gick upp i kammarrätten som gav länsstyrelsen rätt, eftersom kameraövervakning ansågs kränka integriteten för resenärerna. Peter Blomsterberg är förhandlingshandläggare på länsstyrelsen i Jönköping.
– Om det kommer in en ny ansökan så kommer vi att se över beslutet igen. Men det som kammarrätten ansåg var att integriteten kränks mer om kameraövervakningen pågår under längre tid, som den skulle göra på landsortsbussarna. Dessutom kunde inte bussföretagen bevisa att det fanns en tillräcklig hotbild för att införa kameraövervakning.
Men Markus Jingåker tycker att behovet av kameraövervakning inte är mindre på landsorten än i stadstrafiken.
– Om det händer något ute på landsbygden finns det ju färre vittnen. Dessutom tar det lång tid för polisen att hinna dit. I förra veckan hade vi en knivattack mellan två passagerare i Vetlanda. Det här är ett arbetsmiljöproblem och vi känner oss inte trygga.