Hur gör jag när jag räknar komptid?
Jag har fått ihop väldigt mycket komptid som jag nu ska börja beta av. Hur ska jag räkna? En normal arbetsdag är åtta timmar, men det varierar. Jag kan en dag arbeta åtta och en halv timme och en annan dag endast sex och en halv timme. Som mest arbetar jag 10.5 timmar i samband med arbetsplatsmöte. Hur ska jag tänka om jag tar ut min dag när det är kort dag? Är det rätt att få avdrag för en hel dag, som då skulle vara åtta timmar? Hur blir det om jag väljer en längre dag? Skulle jag då bli “skyldig” tid?
/Vill göra rätt
SVAR: Så kallad kompledighet brukar man vanligen ta ut när verksamheten tillåter det och allmänt räknar man då timme mot timme utan att blanda ihop timmar och dagar. Men jag blir nyfiken på om det ser likadant ut för dina arbetskamrater. Hur är arbetsmiljön? Är bemanningen tillräcklig? Har du en heltidsanställning? Dessa frågor kan ditt lokala Kommunal hjälpa dig med.
Eventuellt har ni, förutom det centrala kollektivavtalet, ett lokalt avtal som reglerar frågan om komptid. Reglerna kan också se olika ut i olika kollektivavtal, vilket ert lokala Kommunal också känner till.
Ameli Andersson,
ombudsman