Katarina ger röst åt romanen
Någon gör det i sängen innan de somnar. Andra medan de städar, lagar mat eller kör bil. Det handlar om att lyssna på ljudböcker. En sorts böcker som kommer oss väldigt nära eftersom de bokstavligen läses rakt in i våra öron. KA har träffat Katarina Ewerlöf – aktad och älskad inläsare av talböcker.
Högt uppe bland takåsarna i Gamla stan i Stockholm sitter Katarina Ewerlöf i en studio och läser. Med hennes röst i öronen spelar det inte längre någon roll att det faktiskt är Storkyrkans spira som syns utanför det lilla fönstret. Hon frammanar en illusion av att vi sitter på Orientexpressen på väg från Istanbul till Calais. Det är Poirot och ett mord på Orientexpressen som allt kretsar kring. Det är helt och hållet Agatha Christie och Katarina Ewerlöf som styr.
– Själva utmaningen med att läsa in böcker är att hålla läsaren i berättargreppet från början till slutet. Under inläsningen är det ungefär som att jag har någon som sitter bredvid mig, snett bakom, och vi skapar den här historien ihop, säger Katarina Ewerlöf.
Skådespelaren Katarina Ewerlöf är en av Sveriges mest älskade inläsare av böcker. Inför årets ljudbokspris är hon nominerad för fyra olika inläsningar i tre kategorier. Det finns till och med ljudboksläsare som lånar och köper böcker mer utifrån vem som läst in dem än vem som skrivit dem.
Kanske handlar det om att Katarina Ewerlöf ligger lite mitt emellan de inläsare som håller sig väldigt neutrala och dem som drar på hela skådespelarregistret. Eller så är det hennes syn på texten i sig:
– Text är väldigt mycket musik för mig. När jag läser kan jag känna att ”den här texten är jazzig, den ska läsas med lite baklut” medan andra texter har ett otroligt driv framåt, som Liza Marklund till exempel.
En tredje text kan ha en enorm stillhet kring sig som kräver att man förhåller sig mer som till en dikt som kräver tystnad och pauser.
I år kommer Katarina att läsa in 18 böcker, vilket är ovanligt många. Hade hon inte haft en egen studio i lägenheten intill sin egen hade tiden inte räckt till.
I dag handlar hennes arbete om kommersiella inläsningar till bokförlag som säljer ljudböcker för att det går att tjäna pengar på dem. Men det startade med inläsningstjänst för SRF, Synskadades Riksförbund.
– Jag jobbade som hemsamarit medan jag sökte in på scenskolan och en av dem jag gick hos uppmuntrade mig att söka som inläsare för SRF:s talböcker. Det var ödets nyck för jag fick jobbet och jobbade heltid där i två och ett halvt år och hann läsa in kanske 240 böcker.
Skillnaden mot i dag är att det blivit business, förklarar hon. Därav tonvikten på deckare.
Katarinas favoritljudböcker
◗ Majgull Axelssons ”Jag heter inte Miriam”:
– Det är inte många gånger jag har fått stanna en inspelning och bara släppa fram tårarna. Men boken är så stark och eftersom mina känslor inför boken inte ska finnas med var jag bara tvungen att lugna ned mig en stund. Det är en otroligt viktig bok som borde vara obligatorisk läsning i gymnasiet och på högskolan. Det är ett privilegium att få förmedla hennes text.
◗ Åsa Linderborgs ”Mig äger ingen”:
– Det är en höjdpunkt bland inläsningar. En bok som engagerade mig privat väldigt mycket.
◗ Charlotte Brontës ”Jane Eyre”:
– Den är så häftig, så välskriven! När jag kom ut från studion var det som att komma ut i från en tidskapsel, brandlukten, leran, smutsen, armodet och utsattheten satt kvar i kroppen.
Så lyssnar du på ljudböcker
◗ Låna en ljudbok på biblioteket (går att låna hem cd-skivor eller att ladda ner).
◗ Köpa ljudböcker som cd-skivor.
◗ Streama ljudboken via en prenumeration på en ljudbokstjänst.
◗ Köpa en nedladdningsbar ljudbok, e-ljudbok.