Noshörningen Vilgot är arbetslös och trots att Robert Nyberg beskriver sig lite som en arbetsledare när han gör sina serier menar han att Vilgot liknar honom själv.

– Han är en rätt försiktig typ. Ofta när man tittar på komedier på teve är det inte huvudpersonerna som är de intressantaste.

Runt omkring Vilgot rör sig en nyliberal värld och en politisk utveckling som snurrar allt snabbare. Där arbetslösa helt enkelt får ta egna initiativ och där lön bara är en möjlig bonus.

Tror du att rådande samhällstrend kommer vända?

– Det måste man ju svara ja på! Och det tror jag faktiskt, annars skulle det inte gå att fortsätta teckna. Det kan börja i änden att fan, det är kört, men bara att man är där och rotar gör att man tror att det måste kunna ändra sig.

Vad representerar ordet arbetslinje för dig?

– Dels är det en lek med Linus på linjen. Arbetslinjen representerar Högersverige. Det är inte något positivt ord, det kan jag inte säga. Om man fick önska att ett annat ord kunde få samma genomslag som arbetslinjen är det ordet kollektivavtal. Jag älskar kollektivavtal och det är inget jag bara säger.

Hur känner du för Moderaternas Sverige?

– Hur ska man hitta ett friskt ord för det? Det är för jävligt. Man ska ge dem det, de har verkligen varit skickliga i att rasera välfärdsbygget. De får oss att delta i det.

Rober Nybergs serier kommer till med hjälp av skisser som sedan passerar hustrun Lenas ögon eller något av barnens och sedan redaktörer. Han beskriver sig skämtsamt som en arbetsledare för ett bemanningsföretag.

– Det skulle inte bli några bilder utan mig, men de skulle inte fungera om jag inte var bra på att ta in folk i processen.

Han har gjort många runda bilder för Kommunal och flera nya sådana finns i boken, som kom ut före jul på Galago förlag.

Vad känns viktigast att skildra 2014?

– Sverigedemokraterna och rasismen.