Snabbare svar på fackliga frågor
Med tjänsten Kommunal Direkt ska fler kunna få svar på fackliga frågor. Nu finns 20 ombudsmän redo att ta emot frågor via telefon, mejl, twitter och facebook.
-- Det handlar om att vi ska bli ännu mer tillgängliga för våra medlemmar, säger Åke Lundström, ombudsman på Kommunals förbundskontor och sekreterare för projektet.
För drygt ett år sedan infördes Kommunal Direkt i Skåne och reaktionerna har varit positiva. Därför blir tjänsten nu tillgänglig för alla i hela landet till och med år 2016, då projektet ska utvärderas.
– Man kan ringa mellan 08-18 måndag till fredag, så det är en stor satsning, säger Åke Lundström.
Kommunal Direkt har huvudsakligen tre målgrupper: medlemmar, icke-medlemmar och förtroendevalda, men även arbetsgivare är välkomna med frågor. Medlemmar ska först och främst vända sig till sin sektion, men når man ingen där kan man ringa Kommunal Direkt. De vanligaste frågorna gäller lag och avtal enligt Åke Lundström:
– Många frågar vilka ersättningsregler som gäller i olika kollektivavtal. Nu till hösten handlar många frågor om ledighet för studier, och i somras handlade många frågor om hur man gör en semesteransökan. De flesta som ställer frågor kan få snabba svar.
Om ombudsmannen på Kommunal Direkt inte kan svara på en fråga tar han eller hon kontakt med den på Kommunal som har sitter inne med svaret, som i sin tur får kontakta den som ställt frågan.
Kommunal Direkt
Ring 010-442 88 88 eller mejla direkt@kommunal.se
Öppet måndag – fredag mellan 08-18.
Läs mer på kommunal.se