Medelklassen flyr skolor där deras barn behöver blanda sig med ”de andra”.  Studiemotiverade elever med engagerade föräldrar samlas  i särskilda skolor, andra  dräneras. Det minskar känslan av social samhörighet som är så viktig i ett samhälle.  En blandad skola ger dessutom de bästa skolresultaten  –  både för svagare  och duktiga elever. Långsamt faller samhället isär och det kan bli riktigt farligt.

Internationella skolforskare varnar för konsekvenserna av det svenska skolsystemet,  världsunikt med att ge full täckning med skattepengar/skolpeng till vinstdrivande skolor utan större uppföljning och kontroll.  Sveriges extrema skolmodell oroar, berättade Vetandets värld i P1 den 20 mars. Ledamöter vid Kungliga vetenskapsakademien kräver stopp för vinstuttag i skolan (SvD 27 mars).  Inget land har ett så marknadsliberalt utformat skolsystem som Sverige, skriver skolexpert Per Kornhall i Expressen 25 mars. I DN den 26 mars visas att inte ens mer pengar hjälper utsatta skolor: Viktigast för resultaten efter friskolereformen är nämligen familjebakgrunden! Välkommen till klassamhället 2:0!

Idag drivs en femtedel av grundskolorna och hälften av gymnasierna  av företag som strävar efter vinst. Friskolereformen kom inte till för att skolan behövde ändras. Det handlade om ideologi, konstaterar forskarna. 1994 ändrades läroplanen av Beatrice Ask (M) så att skolorna inte längre behövde ha en allsidig sammansättning av elever.
  Om Sverige nu är känt för svagpresterande elever och ett marknadsliberalt skolsystem, har Finland gått motsatt väg med elever bäst i världen på naturvetenskap och matte, samtidigt som skolan kostar mindre än i Sverige. Nyckeln, enligt professorn i beteendevetenskap Patrik Scheinin, är höga utbildningskrav på lärare som har stor frihet att lägga upp undervisningen själva, och politik som ser till att alla skolor är jämlika! Folk behöver inte vara rädda. Rädslan ger en gettofierande effekt, säger han.

Socialdemokraterna är inte skyldiga till friskolorna, men till att lagen inte revs upp. De förslag S lägger fram till kongressen ser problemen, men tassar samtidigt runt dem. Den likvärdiga skola de önskar uppstår inte genom mer pengar och fler kontroller. Vinstförbud och skolval gör S handlingsförlamat när det krävs mod och handlingskraft. Kom ut ur bubblan och se till vetenskapliga resultat! Barnens framtid avgörs nu!