Varför kallar ni kampanjen ”Hjärtat i handen?”
  – Vi måste vara ett mer varmhjärtat förbund. Jag brukar ibland säga ”men då går vi ut med hjärtat i handen” och nu kommer vi göra det både bokstavligt och bildligt, på Alla hjärtans dag och minst månaden ut. Lokala ombud kommer att besöka arbetsplatser, dela ut godishjärtan och ge information.

 Jenny Hammenstig Lundgren, ombudsman på Kommunal.Jenny Hammenstig Lundgren.
Foto: Johan Laurén

Varför inriktar ni er på visstidsanställda?
  – Förra året genomförde vi en liknande kampanj för visstidsanställda just på Alla hjärtans dag och innan dess gjorde vi också en kartläggning där vi tittade på de visstidsanställdas situation. Generellt sett tror många visstidsanställda att facket inte kan göra något för dem och ofta är de inte heller medlemmar hos oss. Om de blir medlemmar så kan vi göra deras frågor mer relevanta. Visstidsanställda hoppar ofta från jobb till jobb och får inte kompetensutveckling. Vi vill vara lyhörda för deras behov och sedan 2009 prioriterar vi den gruppen.

Gav förra årets kampanj resultat?
  – Vi har bara statistik på årsbasis, men vi kunde se att antalet medlemmar ökade enormt bland unga och visstidsanställda. Och det känns väldigt bra inför årets kampanj. Många ombud på sektionerna har hört av sig till mig – man är väldigt taggad på att gå ut på arbetsplatserna och värva medlemmar.