”Nej till trötta bussförare! Säkerheten måste gå först!” är namnet på upproret som Mona Larsson startade på Facebook december.  Cirka 2000 personer har redan skrivit under. Anledningen var nya scheman som ledde till arbetstider på upp till 13 timmar.
  Anna Anund forskar på trötthet och trafiksäkerhet på Väg- och trafikforskningsinstitutet som just nu håller på med ett projekt om bussförarnas arbetstider.
  – Bara det att busschaufförerna lyfter frågan är skäl nog att forska om det. Det är väldigt modigt av dem. Det tyder på att det finns ett problem, säger Anna Anund.

Forskningsprojektet finansieras av försäkringsbolaget AFA och görs tillsammans med bussbolaget Keolis Sverige. Man ska bland annat kartlägga förarnas vakenhetsnivå. Genom att analysera deras arbetsschema kan man avgöra vilken förutsättningar de har att göra ett bra jobb. På liknande sätt gör man med piloter inom flyget.
  – Det finns forskning på trötthet i samband med bilkörning, men när det gäller just busschaufförer  finns det inte så mycket kunskap, säger Anna Anund.

Forskningen kan bland annat leda till förslag till förändringar i schemaläggningen.
  – Det är lätt att tappa fokus på körningen efter nio timmar, har Mona Larsson tidigare sagt till Kommunalarbetaren. Man reagerar långsamt och alla som rör sig runt omkring mig i trafiken är i fara då.