För ett och ett halvt år sedan bestämde sig avdelning Stockholm för att satsa på bioreklam. Då hade medlemsantalet dalat år efter år sedan 2007. Nu är man nästan uppe i samma antal medlemmar igen.
  – Vi hoppas ha 74 000, 75 000 medlemmar till årsskiftet det är lika många som vi hade då, säger Peter Jonsson, ombudsman på avdelning Stockholm.
  Att det blev just reklamfilm beror på att de medlemmar man redan hade tyckte att Kommunal var alldeles för osynliga i samhället.
  – Själva idén kom efter ett rådslag med medlemmar på privata sidan.

Nu har man gjort sin fjärde reklamfilm tillsammans med SF. Den första gick upp på biograferna i januari och kostnaden har varit runt 1,5 – 2 miljoner kronor. 2,2 miljoner biobesökare har sett dem. Peter Jonsson tror ändå inte att bioreklamen står bakom hela uppgången.
  – Vi arbetar på ett helt annat sätt med medlemsvärvning och syns överhuvudtaget mycket mer nu. Vi är ute mer, sektionerna är ute mer och vi frågar medlemmarna på ett annat sätt vad de vill att vi ska driva för frågor. Det är många aktiviteter som tillsammans gör att medlemmarna hittar oss.

Peter Jonsson tror att många av de nya medlemmarna kommer från den privata sidan och branscher som är nya för Kommunal. Det gör att medlemsökningen också innebär mer arbete för avdelningen.
  – Vi måste sätt oss in i nya frågor.
  Att bioreklamen varit effektiv särskilt där kan bero på att många är ensamarbetare.
  – Vi har hela branschen av personliga assistenter, städare och hushållsnära tjänster. De jobbar ofta hemma hos andra och på obekväma tider när vi har svårt att nå dem. På det här sättet ser de oss.

Reklamfilmen från
Kommunal Stockholm: