Vad gäller det?
  – Det började för ett år sedan när vi fick arbetspass på tio och en halv timme. Från och med söndag börjar nya scheman med elva timmar och 40 minuter. Och i vår kan det bli tal om 13 timmar. Och det är inte delade turer utan vi jobbar hela tiden. Vi har 90 minuters rast på hela dagen. Så dagarna har blivit väldigt långa och vi orkar inte. Jag har jobbat sen halv fem i morse och får gå hem nu (klockan 15). Imorgon jobbar jag tio timmar igen. Företaget utnyttjar det här och det är helt lagligt. Det finns en ramtid på tretton timmar i avtalet, men det är för att man har jobbat delade turer förut.

 Mona Larsson, bussförare i Linköping.Mona Larsson.

Vad blir konsekvenserna av de långa dagarna?
  – Jag tappar fokus på körningen någonstans efter nio timmar. Jag gick in i väggen förra året när vi började jobba tio och en halv timme. Jag är ensamstående mamma och orkar ingenting hemma. Man reagerar för långsamt när man blir trött, alla som rör sig runt omkring mig i trafiken är i fara då. Vi sover i bussarna när vi får tio minuter över.

Hur ofta jobbar ni så långa pass?
  – Åtminstone någon gång i veckan, kanske två. Schemat ser så olika ut. Vi kan jobba från bara fyra timmar till tio och en halv. Förra året kopplade vi in Arbetsmiljöverket och då fick vi lite bättre scheman. Men sedan dess har vi fått två nya scheman.

Finns det någon som vill ha de långa passen?
  – En del tycker att de långa passen är bra för att man får mer ledigt. Men hur säkra är vi bakom ratten efter så lång tid? Ingen har sagt till mig att de retar sig på att jag gör det här i alla fall. Jag kommer inte orka det här så efter jul börjar jag plugga till bagare och konditor. Jag har kört buss sedan 1989 men nu söker jag mig bort.

Vad har du fått för respons på uppropet?
  – En trafikforskare i Linköping som jag pratat med är helt på vår sida. Jag har skickat ut en namnlista och ett brev till ordföringar på Kommunals trafiksektioner i Sverige men har knappt fått någon respons. I Umeå har de hängt upp namnlistan på arbetsplatser så medlemmarna kan skriva på. Strax över 100 på min arbetsplats har skrivit på.

Vad ska du göra med namnlistan?
  – Jag har tänkt skicka den till någon som sitter i avtalsförhandlingarna. Sedan vet jag inte om de tar den på allvar. Vårt fackliga ombud här i Linköping sa i radion att man får ta det stegvis och börja med att sänka ramtiden till tolv timmar. Men då kommer det ju ta tio år innan vi får som vi vill. Jag jobbade också fackligt tills jag gick in i väggen. Men nu blev jag så förbannad att jag var tvungen att göra något.