Kampanj gav nya medlemmar
Kommunal avslutade förra veckan en två veckor lång landsomfattande kampanj. Syftet har varit att få visstids- och deltidsanställda att gå med i facket. En av de sektioner som har varit ute och värvat nya medlemmar är sektion 1 i Luleå.
– Vi har riktat in oss på vården, där det finns många visstidsanställda, säger Lena Larsson, sektionsordförande i Luleå, Norrbotten.
Genom kampanjen vill Kommunal värva nya medlemmar och öka antalet fackanslutna.
Sektion 1 har huvudsakligen besökt arbetsplatser inom vården eftersom det är den största förvaltningen i Luleå kommun. Vid besöken har de informerat arbetstagare att det är viktigt att gå med i facket redan i ett tidigt skede. Något många visstidsanställda inte gör idag.
– Många går inte med i facket när de får en visstidsanställning. Först när de får en tillsvidareanställning går de med i Kommunal. Vi har erbjudit dem medlemskap och pratat med dem om de har frågor och funderingar kring facket, säger Lena Larsson.
Hon påpekar att kampanjen är viktig eftersom allt färre väljer att vara med i ett fackförbund.
– Kommunal har haft ett stort medlemstapp. Det är inte lika självklart att gå med i facket idag som för tio år sedan. Vi får vara lite självkritiska, vi har varit dåliga på att informera om kollektivavtalets värde och dess betydelse, säger Lena Larsson.
Förutom att värva nya medlemmar vill Kommunal se vilka villkor som gäller för de anställda.
– Vi riktar också in oss på varför de har en visstidsanställning. Vi vill veta varför de inte har heltid, säger Brage Öberg, kontorschef vid Kommunal i Norrbotten.
I Luleå har kampanjen varit framgångsrik. Flera nya medlemmar har värvats och flera andra har visat intresse för att gå med i facket.
– En del har valt att skriva in sig direkt och en del har valt att få information om medlemskap i Kommunal, säger Lena Larsson.
Även i övriga Norrbotten har flera nya medlemmar värvats.
– Enligt de signaler jag har fått från de andra sektionerna i Norrbotten så har medlemsrekryteringen av nya medlemmar varit lyckad, säger Brage Öberg.
För Lena Larsson och hennes fackliga kamrater är kampanjen en del i ett ständigt pågående fackligt arbete.
– Vi är kontinuerligt ute på arbetsplatsbesök. Den här månaden har vi varit ute på cirka 50 arbetsplatser. Men de senaste två veckorna riktade vi särskilt in oss på visstidsanställda, säger hon.